Konsekvenser > Bebyggelseutveckling på landsbygden

Enligt planstrategin ska hela kommunen leva. Kommunen ser att en bebyggelseutveckling på landsbygden är positiv och viktig för att planstrategin ska uppfyllas. Viljeinriktningen är att nybyggnad av bostäder ska vara möjlig i varje kommundel och i samtliga tätorter.

Sociala och ekonomiska konsekvenser

Genom att möjliggöra bebyggelseutveckling på landsbygden kan ett förstärkt befolkningsunderlag skapas så att befintlig service kan behållas och ny utvecklas. Butiker och skolor på landsbygden fyller en social funktion då de är viktiga mötesplatser. Betydelsen av att behålla små livsmedelsbutiker och skolor är avgörande för att hela kommunen ska leva och för att behålla en bygdegemenskap. Möjligheten att bo kvar på landsbygden är beroende av att viss grundservice är lättillgänglig. Om serviceutbudet kan upprätthållas i de mindre orterna förbättras möjligheten att bo utanför de större tätorterna och därmed till en positiv utveckling av landsbygden.

Ny bebyggelse på landsbygden kan medföra ansvar för kommunen att ordna skolskjuts och annan kommunal service, vilket kan bli kostsamt. Även kostnaden för exempelvis hemtjänst kan öka om fler väljer att bo på landsbygden. Då bostäder enligt planförslaget i första hand ska tillkomma intill redan befintlig service och befintliga, eller framtida kommunikationsstråk, kan kostnaderna bli mindre.

För att minska bilanvändandet på landsbygden är det nödvändigt att förbättra kollektivtrafiken på landsbygden. Svårigheter finns med att nå ut till kommunens alla hörn med en kollektivtrafik som är ekonomiskt hållbar. Därför ska pendlarparkeringar och väderskyddade cykelparkeringar iordningställas längs dessa linjer. Ett större befolkningsunderlag ger bättre förutsättningar för kollektivtrafik. Parallellt med att planera för en utveckling av kollektivtrafiken arbetar kommunen med att förändra resebeteendet och attityder hos invånarna. Genom Kommunikationsstrategin och inom ramen för stadsbyggnadsvisionen arbetar kommunen vidare med att få invånarna att välja hållbara transportmedel som gång-, cykel- och kollektivtrafik framför bil, exempelvis genom riktat informationsarbete.

Miljökonsekvenser

Ökad bebyggelse på landsbygden kan medföra att fler blir beroende av bilen om det inte finns en fungerande kollektivtrafik på orten. Riktlinjer i översiktsplanen anger att nya byggnader och anläggningar i första hand ska placeras intill befintlig bebyggelse och infrastruktur. Genom att följa dessa riktlinjer kan underlaget för kollektivtrafik på landsbygden stärkas. Om fler väljer att resa kollektivt minskar belastningen på miljön. I planförslaget redovisar kommunen landsbygdslinjer och att det framförallt är i anslutning till dessa som bebyggelseutveckling ska ske. Utnyttjande av befintlig bebyggelse- och infrastruktur kan indirekt bidra till minskad påverkan på natur-, kultur-­ och friluftsintressen.

Fler boende på landsbygden kan bidra till ökad näringsbelastning på närliggande sjöar och vattendrag. Byggande på landsbygden kan å andra sidan medverka till att bristfälliga avlopp kan lösas i ett större sammanhang. Ett bättre omhändertagande av avloppsvatten ger positiva effekter på vattenkvaliteten i omkringliggande vattenförekomster, då dessa får en lägre tillförsel av kväve och fosfor. Kommunen har principer för omhändertagande av dagvatten i nya bebyggelseområden och krav på en hög skyddsnivå för enskilda avloppsanläggningar i vissa områden. På detta sätt minskar riskerna för försämrad vattenkvalitet i vattenmiljöer.