Enligt planstrategin
ska hela kommunen leva. Kommunen ser att en bebyggelseutveckling på landsbygden
är positiv och viktig för att planstrategin ska uppfyllas. Viljeinriktningen
är att nybyggnad av bostäder ska vara möjlig i varje kommundel och i samtliga
tätorter.
Sociala och ekonomiska konsekvenser
Genom att möjliggöra bebyggelseutveckling på landsbygden kan
ett förstärkt befolkningsunderlag skapas så att befintlig service kan behållas
och ny utvecklas. Butiker och skolor på landsbygden fyller en social funktion
då de är viktiga mötesplatser. Betydelsen av att behålla små livsmedelsbutiker
och skolor är avgörande för att hela kommunen ska leva och för att behålla en
bygdegemenskap. Möjligheten att bo kvar på landsbygden är beroende av att viss
grundservice är lättillgänglig. Om
serviceutbudet kan upprätthållas i de mindre orterna förbättras möjligheten att
bo utanför de större tätorterna och därmed till en positiv utveckling av
landsbygden.
Ny bebyggelse på landsbygden kan medföra ansvar för kommunen
att ordna skolskjuts och annan kommunal service, vilket kan bli kostsamt. Även
kostnaden för exempelvis hemtjänst kan öka om fler väljer att bo på
landsbygden. Då bostäder enligt planförslaget i första hand ska tillkomma
intill redan befintlig service och befintliga, eller framtida
kommunikationsstråk, kan kostnaderna bli mindre.
För att minska bilanvändandet på landsbygden är det
nödvändigt att förbättra kollektivtrafiken på landsbygden. Svårigheter finns
med att nå ut till kommunens alla hörn med en kollektivtrafik som är ekonomiskt
hållbar. Därför ska pendlarparkeringar och väderskyddade cykelparkeringar
iordningställas längs dessa linjer. Ett större befolkningsunderlag ger bättre
förutsättningar för kollektivtrafik. Parallellt med att planera för en
utveckling av kollektivtrafiken arbetar kommunen med att förändra resebeteendet
och attityder hos invånarna. Genom Kommunikationsstrategin
och inom ramen för stadsbyggnadsvisionen arbetar kommunen vidare med att få
invånarna att välja hållbara transportmedel som gång-, cykel- och
kollektivtrafik framför bil, exempelvis genom riktat informationsarbete.
Miljökonsekvenser
Ökad bebyggelse på landsbygden kan medföra att fler blir beroende
av bilen om det inte finns en fungerande kollektivtrafik på orten. Riktlinjer i
översiktsplanen anger att nya byggnader och anläggningar i första hand ska
placeras intill befintlig bebyggelse och infrastruktur. Genom att följa dessa
riktlinjer kan underlaget för kollektivtrafik på landsbygden stärkas. Om fler
väljer att resa kollektivt minskar belastningen på miljön. I planförslaget
redovisar kommunen landsbygdslinjer och att det framförallt är i anslutning
till dessa som bebyggelseutveckling ska ske. Utnyttjande av befintlig
bebyggelse- och infrastruktur kan indirekt bidra till minskad påverkan på
natur-, kultur- och friluftsintressen.
Fler boende på landsbygden kan bidra till ökad näringsbelastning
på närliggande sjöar och vattendrag. Byggande på landsbygden kan å andra sidan medverka
till att bristfälliga avlopp kan lösas i ett större sammanhang. Ett bättre
omhändertagande av avloppsvatten ger positiva effekter på vattenkvaliteten i
omkringliggande vattenförekomster, då dessa får en lägre tillförsel av kväve
och fosfor. Kommunen har principer för omhändertagande av dagvatten i nya
bebyggelseområden och krav på en hög skyddsnivå för enskilda
avloppsanläggningar i vissa områden. På detta sätt minskar riskerna för
försämrad vattenkvalitet i vattenmiljöer.