Definition
Linjesträckning för en högkvalitativ kollektivtrafik.
Här redovisas befintliga och planerade stomlinjer i enlighet med kommunikationsstrategin.
Tätortslinjer som för närvarande har minst en tur i timmen i en riktning bedöms
här som högkvalitativa. Befintliga landsbygdslinjer som redovisas i kartan har
för närvarande så stor turtäthet att även de klassas som högkvalitativa. Alla
linjer som visas på kartan planeras finnas kvar år 2030 enligt Handlingsprogram
för kollektivtrafik i Jönköpings kommun vilket också innebär att
utvecklingsresurser ska prioriteras till dessa linjer.
Inom Stadsbyggnadsvision 2.0 har kommunen
antagit Kommunikationsstrategi – åtgärder för ett hållbart
trafiksystem och Handlingsprogram för kollektivtrafik i
Jönköpings kommun som är relevanta styrdokument.
I kartan redovisas också illustrationer för möjliga
nya tätortslinjer inom strategiska områden. Dess lokaliseringar är inte
studerade men om det blir aktuellt att bygga ut de strategiska områdena behövs
centralt lokaliserade kollektivtrafikstråk.
Riktlinjer
·
Kommunen
ska arbeta för att kollektivtrafik når alla kommuninvånare på ett
tillfredsställande sätt exempelvis med tåg, färja, regionbuss, tätortsbuss,
stomlinjebuss och/eller närtrafik.
·
Järnvägstationer och andra knutpunkter för
kollektivtrafik ska utformas med goda parkeringsmöjligheter för bil och cykel.
·
Kommunen har ambitionen att utveckla noder
för omstigningar mellan olika kollektivtrafikslag.
·
Åtgärder ska genomföras i enlighet med
kommunens Handlingsprogram för kollektivtrafik, som behandlar
sådant som framkomlighet, linjesträckningar, turutbud och turtäthet, samt
marknadsföring och informationsinsatser.
·
Stomlinjebussarna ska ha särskilt god
framkomlighet, vilket innebär att de i stor utsträckning ska ha egna körfält
och vara prioriterade i olika korsningspunkter.
·
Befintliga och planerade stomlinjer ska
gälla över lång tid och samhällets strukturer ska byggas upp efter dessa, de
ska dessutom vara framtidssäkrade för spårvagnstrafik.
·
Längs välutvecklade kollektivtrafikstråk
ska möjligheterna att stärka resandeunderlaget med ytterligare exploatering för
bostäder och arbetsplatser prioriteras.
·
Kommunen ska ha ett tätt samarbete med
Jönköpings Länstrafik, som är huvudman för kollektivtrafiken, för att uppnå en
attraktiv kollektivtrafik i kommunen och regionen.
Motivering
60 % av kommunens invånare bor närmare än 400 meter
fågelvägen till en hållplats med mycket god kollektivtrafik, vilket innebär mer
än tre turer i timmen i en riktning. Tätortslinjer som har minst en tur i
timmen i en riktning bedöms och redovisas här också som bra kollektivtrafik.
Även ett avstånd upp till 600 meter till en hållplats kan många gånger bedömas
som bra. Handlingsprogrammet för
kollektivtrafik i Jönköpings kommun, som har ett tidsperspektiv fram till
år 2030, redovisar vilka linjer som redan idag anses vara av hög kvalitet och
dessa bedöms också ha förutsättningar att prioriteras och utvecklas vidare fram
till 2030. Det innebär att planering av ny bebyggelse alltid ska ses i
förhållande till handlingsplanen för kollektivtrafik när det gäller
prioritering inom det kommunala bostadsförsörjningsprogrammet och hur ett
område ska utformning. Det är viktigt att ny bebyggelse sker i nära anslutning
till bra kollektivtrafikstråk och hållplatser med hög turtäthet. Områdenas
täthet påverkar också möjligheten till ett fungerande resandeunderlag.
Nu finns tre stombusslinjer och enligt
handlingsplanen, finns det planer på ytterligare två linjer och att linjen
Råslätt-Huskvarna görs om till spårväg. Stombusslinjerna ska ha en god
framkomlighet, vilket innebär att de så långt som möjligt ska ha egna körfält
och vara prioriterade i olika korsningspunkter. Vid planering och ombyggnad
intill högkvalitativa busslinjer ska kollektivtrafiken vara det prioriterade
trafikslaget i förhållande till biltrafiken.
Kollektivtrafikens attraktivitet och konkurrenskraft
behöver öka för att fler ska välja att resa kollektivt. Viktiga faktoret är då
hög turtäthet, restid, enkelhet, hög prioritet, egna körfält, punktlighet och
pålitlighet. Attraktiviteten ligger också i att fordonen är i gott skick och
att personalen har ett trevligt bemötande. Tillgång till bra hållplatser med
väderskydd och belysning, möjlighet till cykel- och bilparkering ökar
resenärens trygghetskänsla. Väl utformade pendlarparkeringar för bil och cykel
är betydelsefullt för dem som bor på landet och behöver ta bilen eller cykeln
till närliggande busslinje.
För att det regionala resandet ska fungera är det viktigt
att vara medveten om att även målpunkter som inte ligger i Jönköpings centrum
behöver en bra tillgänglighet med kollektivtrafik och att omstigning till ny
buss inte innebär för mycket väntetid.
Region Jönköpings län är regionens
kollektivtrafikmyndighet. Jönköpings Länstrafik, som är en del av Region
Jönköpings län, ansvarar för att invånarna i regionens kommuner erbjuds en
attraktiv kollektivtrafik. Ett välfungerande samarbete mellan Länstrafiken och
kommunerna är en förutsättning för att regionens kollektivtrafik ska upplevas
som attraktiv. Mål och riktlinjer för kollektivtrafiken fastläggs i det
regionala trafikförsörjningsprogrammet. En revidering av programmet pågår under
2015.