Kommunikationer > Tätortslinje/landsbygdslinje

Definition

Linjesträckning för en högkvalitativ kollektivtrafik. Här redovisas befintliga och planerade stomlinjer i enlighet med kommunikationsstrategin. Tätortslinjer som för närvarande har minst en tur i timmen i en riktning bedöms här som högkvalitativa. Befintliga landsbygdslinjer som redovisas i kartan har för närvarande så stor turtäthet att även de klassas som högkvalitativa. Alla linjer som visas på kartan planeras finnas kvar år 2030 enligt Handlingsprogram för kollektivtrafik i Jönköpings kommun vilket också innebär att utvecklingsresurser ska prioriteras till dessa linjer.

Inom Stadsbyggnadsvision 2.0 har kommunen antagit Kommunikationsstrategi – åtgärder för ett hållbart trafiksystem och Handlingsprogram för kollektivtrafik i Jönköpings kommun som är relevanta styrdokument.

I kartan redovisas också illustrationer för möjliga nya tätortslinjer inom strategiska områden. Dess lokaliseringar är inte studerade men om det blir aktuellt att bygga ut de strategiska områdena behövs centralt lokaliserade kollektivtrafikstråk.

Riktlinjer

·         Kommunen ska arbeta för att kollektivtrafik når alla kommuninvånare på ett tillfredsställande sätt exempelvis med tåg, färja, regionbuss, tätortsbuss, stomlinjebuss och/eller närtrafik.

·         Järnvägstationer och andra knutpunkter för kollektivtrafik ska utformas med goda parkeringsmöjligheter för bil och cykel.

·         Kommunen har ambitionen att utveckla noder för omstigningar mellan olika kollektivtrafikslag.   

·         Åtgärder ska genomföras i enlighet med kommunens Handlingsprogram för kollektivtrafik, som behandlar sådant som framkomlighet, linjesträckningar, turutbud och turtäthet, samt marknadsföring och informationsinsatser.

·         Stomlinjebussarna ska ha särskilt god framkomlighet, vilket innebär att de i stor utsträckning ska ha egna körfält och vara prioriterade i olika korsningspunkter.

·         Befintliga och planerade stomlinjer ska gälla över lång tid och samhällets strukturer ska byggas upp efter dessa, de ska dessutom vara framtidssäkrade för spårvagnstrafik.

·         Längs välutvecklade kollektivtrafikstråk ska möjligheterna att stärka resandeunderlaget med ytterligare exploatering för bostäder och arbetsplatser prioriteras.

·         Kommunen ska ha ett tätt samarbete med Jönköpings Länstrafik, som är huvudman för kollektivtrafiken, för att uppnå en attraktiv kollektivtrafik i kommunen och regionen.

Motivering

60 % av kommunens invånare bor närmare än 400 meter fågelvägen till en hållplats med mycket god kollektivtrafik, vilket innebär mer än tre turer i timmen i en riktning. Tätortslinjer som har minst en tur i timmen i en riktning bedöms och redovisas här också som bra kollektivtrafik. Även ett avstånd upp till 600 meter till en hållplats kan många gånger bedömas som bra. Handlingsprogrammet för kollektivtrafik i Jönköpings kommun, som har ett tidsperspektiv fram till år 2030, redovisar vilka linjer som redan idag anses vara av hög kvalitet och dessa bedöms också ha förutsättningar att prioriteras och utvecklas vidare fram till 2030. Det innebär att planering av ny bebyggelse alltid ska ses i förhållande till handlingsplanen för kollektivtrafik när det gäller prioritering inom det kommunala bostadsförsörjningsprogrammet och hur ett område ska utformning. Det är viktigt att ny bebyggelse sker i nära anslutning till bra kollektivtrafikstråk och hållplatser med hög turtäthet. Områdenas täthet påverkar också möjligheten till ett fungerande resandeunderlag.

Nu finns tre stombusslinjer och enligt handlingsplanen, finns det planer på ytterligare två linjer och att linjen Råslätt-Huskvarna görs om till spårväg. Stombusslinjerna ska ha en god framkomlighet, vilket innebär att de så långt som möjligt ska ha egna körfält och vara prioriterade i olika korsningspunkter. Vid planering och ombyggnad intill högkvalitativa busslinjer ska kollektivtrafiken vara det prioriterade trafikslaget i förhållande till biltrafiken.

Kollektivtrafikens attraktivitet och konkurrenskraft behöver öka för att fler ska välja att resa kollektivt. Viktiga faktoret är då hög turtäthet, restid, enkelhet, hög prioritet, egna körfält, punktlighet och pålitlighet. Attraktiviteten ligger också i att fordonen är i gott skick och att personalen har ett trevligt bemötande. Tillgång till bra hållplatser med väderskydd och belysning, möjlighet till cykel- och bilparkering ökar resenärens trygghetskänsla. Väl utformade pendlarparkeringar för bil och cykel är betydelsefullt för dem som bor på landet och behöver ta bilen eller cykeln till närliggande busslinje.

För att det regionala resandet ska fungera är det viktigt att vara medveten om att även målpunkter som inte ligger i Jönköpings centrum behöver en bra tillgänglighet med kollektivtrafik och att omstigning till ny buss inte innebär för mycket väntetid.

Region Jönköpings län är regionens kollektivtrafikmyndighet. Jönköpings Länstrafik, som är en del av Region Jönköpings län, ansvarar för att invånarna i regionens kommuner erbjuds en attraktiv kollektivtrafik. Ett välfungerande samarbete mellan Länstrafiken och kommunerna är en förutsättning för att regionens kollektivtrafik ska upplevas som attraktiv. Mål och riktlinjer för kollektivtrafiken fastläggs i det regionala trafikförsörjningsprogrammet. En revidering av programmet pågår under 2015.