För att skapa
ett fungerande, effektivt och hållbart trafiksystem i Jönköpings kommun behöver
vi minska bilberoendet och öka användandet av transportsätt som gång-, cykel-,
och kollektivtrafik. Detta beskrivs även i den fördjupade översiktsplanen Ramprogram för Södra Munksjön med
tillhörande dokument som till exempel Kommunikationsstrategi-
åtgärder för ett hållbart trafiksystem, Handlingsplan
för hållbart resande, Handlingsprogram
för kollektivtrafik i Jönköpings kommun samt Cykelplan för Jönköpings kommun.
Kommunens
tillväxt inom tätorterna ska till stor del ske genom förtätning och framför
allt längs kollektivtrafikstråk så att många människor får närhet till service,
handel och kollektivtrafik vilket innebär korta resvägar, i enlighet med Utbyggnadsstrategi 150000 invånare.
De planerade
höghastighetsbanorna mellan Stockholm – Göteborg (Götalandsbanan) och Stockholm
– Malmö (Europabanan) kommer att kunna ha en mycket positiv betydelse för
kommunen. Ramprogram för Södra Munksjön
anger inriktningen för att rätt tillvarata den möjlighet till utveckling och
stadsbyggande som en höghastighetsbana kan ge.
Åtgärdsvalsstudier
har initierats av Trafikverket och ska ange vilka långsiktiga inriktningar som
ska gälla för banorna. Under 2015 har även åtgärdsvalsstudier tagits fram för Jönköpingsbanan
och för järnvägen Värnamo - Jönköping för att skapa en regional samsyn kring
dessa samt att rekommenderade åtgärder som ska prövas i kommande nationell
transportplan 2018-2019.
Att framtida vägar och järnvägar
finns med i översiktsplanen betyder inte att de ska byggas. De finns med för
att redovisa en möjlighet för en utbyggnad. Det är viktigt att i den kommunala
planeringen se till att vägars och järnvägarnas utbyggnadsmöjligheter finns
kvar för framtiden. Men innan beslut om eventuell väg- eller järnvägsutbyggnad
tas ska fördjupade utredningar göras om vägarnas och järnvägarnas nyttor och
konsekvenser.
Viljeinriktning
· Kommunen ska aktivt arbeta för förverkligandet av Götalandsbanan och Europabanan. Jönköpings kommun anser att en lokalisering till söder om Munksjön har sammantaget de bästa förutsättningarna för både järnväg och en positiv utveckling av staden och regionen.
· Redan starka kollektivtrafikstråk ska stärkas så att de blir än mer attraktiva.
· Biltrafikmängden ska inte öka i samband med att invånarantalet stiger, utrymme i trafiksystemet ska istället skapas för de hållbara kommunikationerna, genom en betydande överflyttning från bilen till andra trafikslag. Kommunen ska vara restriktiv mot att bygga nya bilvägar.
· Kommunen ska arbeta för att minska trafikbullerstörningar och utsläpp till luft.
· E4ans sträckning genom Jönköping och Huskvarna ska utredas för att tydliggöra vilken betydelse den har som nationell, regional och kommunal transportled samt den påverkan den har på stadsmiljön och möjlig ny bebyggelse.
· Vid uppförande av byggnader och anläggningar längs vägar där Trafikverket är huvudman ska samråd ske med Trafikverket för att staten ska kunna tillgodose långsiktiga behov avseende kapacitet, framkomlighet och trafiksäkerhet. Trafikverkets rekommenderade minsta avstånd till kommunikationsleder av riksintresse i Jönköpings län ska följas.
· Befintliga järnvägssträckningar ska utvecklas för en ökad kapacitet och hållbarhet, på sätt som gör att person- och godstrafik inte begränsar varandra.
· Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyns tas till befintlig och planerad järnväg för att säkerställa järnvägens utvecklingsmöjligheter.
· För utpekade huvudvägnät för kollektiv-, cykel- och biltrafik ska respektive trafikslags framkomlighet prioriteras.
· Kommunen ska arbeta för att skapa en säker trafikmiljö för alla trafikslag.
· Kommunen ska jobba för ett heltäckande cykelnät från bostaden till målpunkten.
·
Cykelväg mellan Råslätt och Barnarp ska prioriteras för utbyggnad.
· Kommunen ser gång respektive cykel som två olika typer av färdsätt med olika förutsättningar och behov.
· Kommunen ska utgå från parkeringspolicyn. Policyn anger inriktningen för hur parkering ska hanteras samt hur parkeringstillgängligheten till olika delar av kommunen ska ordnas.
· Jönköping Airport är en flygplats av regional betydelse och den fysiska planeringen ska därför utformas så ny exploatering inte innebär begränsningar i verksamheten.
· Färjetrafiken till Visingsö ska ha en bra tillgänglighet både för de boende på Visingsö och för besökare.
Motivering
Kommunen har
som mål att antalet kollektivtrafikresor per invånare ska dubbleras till 2020 i
förhållande till 2007. Verktyget är att stärka redan starka stråk så att de
blir än mer attraktiva och ger en god överflyttningseffekt från bilen. Om
nybyggnad lokaliseras till ett befintligt stråk så ger det ett större
resandeunderlag vilket gynnar både befintliga invånare och de som flyttar in i
den nya bebyggelsen.
Att förtäta i
stadsbebyggelsen och bygga med hög exploatering längs starka
kollektivtrafikstråk innebär en bra tillgänglighet för invånarna. Det ger korta
avstånd mellan bostad och arbetsplatser, skolor och andra målpunkter, vilket
medför att många människor kan resa kollektivt, gå och cykla istället för att
åka bil. Detta har också betydelse ur ett jämställdhetsperspektiv eftersom
samhället ska fungera för alla, även för de som inte har tillgång till bil.
Kommunikationsstrategi- åtgärder för ett hållbart
trafiksystem 2012 är
kommunens plan för trafiksystemets utveckling i Jönköpings centrala delar,
Kärnan, och den tar utgångspunkt från hela resbehovet inom Kärnan och till och
från Kärnan. Den föreslår åtgärder så att trafiksystemet ska få ökad kapacitet,
säkerhet och attraktivitet. Åtgärderna ska bidra till en omställning av
resandemönstren i riktning mot ett hållbart resande. Åtgärder i gång- och
cykelsystemet och i kollektivtrafiksystemet görs för att det ska bli mer
konkurrenskraftigt gentemot bilresandet. Dessutom bedriver kommunen ett projekt
med beteendepåverkan och förbättrad information till resenärerna. På så vis skapas förutsättningar för ett
effektivt och klimatsmart resande och en energieffektiv och klimatsmart transportsektor.
Kommunikationsstrategins intentioner är även tillämpliga för
övriga delar av kommunen. Det är viktigt att hela resan fungerar, från bostaden
till målpunkten, var man än bor i kommunen eller i regionen. Jönköping är ett
regioncentrum och de flesta målpunker finns i de centrala delarna. Jönköpings
kommun ska ta ett aktivt ansvar för sin del för att driva utvecklingen av ett
hållbart kommunikationssystem inom regionen.
Jönköping är
regionhuvudstad i Jönköpingsregionen som sammantaget har en befolkning om 336
000 personer. Cirka 40 % av regionens arbetstillfällen finns i Jönköpings
kommun. En förutsättning för att en stark arbets- och
bostadsmarknad ska kunna upprätthållas inom regionen är att de lokala och
regionala resmöjligheterna är väl utvecklade.
Järnvägarna är mycket betydelsefulla för kommunen och regionen. De ger
möjlighet att resa snabbt, bekvämt och miljövänligt vilket ger förutsättningar
för en stark arbets- och bostadsmarknad. Kommunen
arbetar för att Jönköpingsbanan och järnvägen Värnamo – Jönköping ska utvecklas för ett ännu bättre
utnyttjande. Det är därför viktigt att dessa banor får det utvecklingsutrymme
de behöver i form av markreservation och att man tar hänsyn till den risk för
störningar som en järnväg medför. Man ska samtidigt beakta behov av framtida
utbyggnadsmöjligheter av bostäder och verksamheter i dess närhet.
De hållbara
transporterna för gods ska utvecklas, vilket innebär att så mycket gods som
möjligt ska gå på järnväg. Det förutsätter en utveckling av
järnvägsanslutningen till Torsviksområdet där de
stora godsintensiva företagen finns.
Ny
spårdragning mellan Värnamo och Jönköping via Tenhult har utretts i en särskild
åtgärdsvalsstudie. Trafikverket har ansvarat för studien och Jönköpings kommun
har med flera andra berörda kommuner deltagit i studien. Studien förordar en ny
spårsträckning mellan Vaggeryd och Jönköping via Byarum
och Tenhult.
Götalandsbanans
och Europabanas tillkomst är mycket viktig och ger både kommunen och regionen
ytterligare tillväxtkraft. Kommunen anser att höghastighetsstationen ska lokaliseras
till söder om Munksjön och har på en översiktlig nivå avgränsat ett område, som
benämns stadspassagen, för spår och övrigt som behövs kring ett stationsområde.
Färjetrafiken
till Visingsö är viktig för kommuninvånarna på ön men även för turismen i
kommunen. Därför ska tillgängligheten i färjetrafiken vara lika bra som till
länsbussarna i övriga delar av länet.
Inom kommunen
finns ett antal huvudcykelstråk som med separata cykelvägar binder samman
stadsdelar och viktiga målpunkter. Framkomlighet, trafiksäkerheten och
tydlighet är högt prioriterat. Ytterligare ett antal cykelvägar har en hög
standard när det gäller underhåll och vinterväghållning. Utöver detta finns ett
finmaskigt nät som gör det möjligt att ta sig ända fram. När det gäller cykelvägar
där Trafikverket är väghållare, oftast på landsbygden, har kommunen önskemål
och kan vara med och påverka, både med ekonomiska och personella resurser. Dock
är det Trafikverket som är huvudman och driver frågorna.
I Jönköpings kommun
ska alla typer av trafikslag vara konkurrenskraftiga där individen har
valmöjligheter att välja trafikslag. Valet ska naturligt hamna på det
trafikslag som är mest lämpad för resans ändamål utifrån ett hållbart
resandeperspektiv. Kommunen har ett aktivt arbete för att stärka
kollektivtrafik, gång och cykel så att det finns bra alternativ till bilen. Det
gäller såväl inom den centrala tätorten som på landsbygden och de mindre
tätorterna. Arbetet med genomförandeåtgärder pågår redan nu och kommer fortsätta
en lång tid framöver. Det innebär ett samarbeta med länstrafiken om att stärka
de redan starka stråken och att analysera de lång- och kortsiktiga
utvecklingsmöjligheterna. Det omfattar också att planera utbyggnad av bostäder,
arbetsplatser, offentlig och kommersiell service intill kollektivtrafikstråk
och att genomföra trafiksäkerhetsåtgärder och utbyggnad av cykelvägar.
Trafiksystemen planeras utifrån ett tillgänglighets- och
jämställdhetsperspektiv med trygghet och trafiksäkerhet i fokus. Samtidigt ska
framkomligheten för räddnings- och utryckningsfordon säkerställas.
Stadsbyggnadskontoret
har påbörjat arbetet med revidering av dokumentet ”Gatutyper”, vilket
hierarkiskt beskriver delar av kommunens gatu/vägsystem
med avseende på dess olika funktioner. Kommande revidering ska beskriva
systemets funktion som infart/förbifart, huvudgata och uppsamlingsgata samt
huvudstråken för kollektiv- och cykeltrafik.
Kommunen
samarbetar med trafikverket så att trafikutvecklingen på E4:an, riksvägar och
länsvägar sker på ett hållbart sätt. Det är särskilt viktigt genom eller förbi
tätorterna. För att upprätthålla god framkomlighet och trafiksäkerhet behöver
man reservera utrymme längs de större vägarna för framtida ombyggnader av väg
och tillhörande trafikplatser. På lång sikt kan E4ans sträckning genom
Jönköping och Huskvarna ifrågasättas eftersom trafiken; långväga och lokal,
lastbils- och personbilstrafik, ger så stora störningar i stadsmiljön. Det bör
analyseras vilken nationell, regional och lokal betydelse E4an har och vilken
påverkan vägen har på omgivande stadsmiljö och vilka möjligheter det finns till
förbättringar.
Jönköpings
kommun är en transportintensiv kommun med mycket genomfartstrafik, en betydande
lokal trafik och en stor speditionsverksamhet. Huvuddelen av utsläpp av
växthusgaser från transportsektorn i Jönköping kommer från personbilar (53 %
under 2011). Kommunen arbetar för att minska de negativa effekterna av detta
genom att skapa förutsättningar för att utveckla staden och kommunen med de
hållbara transporterna genom att utveckla järnvägstrafiken så att både gods och
persontrafik ska rymmas på samma banor utan att hindra varandra.
Jönköping
Airport är en kommunal flygplats av stor betydelse för det regionala
näringslivet för både gods och persontrafik. Ett tillstånd från 2014 reglerar
flygplatsens verksamhet. För att värna om flygplatsens framtid är det
nödvändigt att begränsa exploatering i dess närhet eftersom flygverksamheten
ger störningar i form av flygbuller.
Följder av vald inriktning
Genom att ta
ett helhetsperspektiv på bebyggelseplanering och planering av de hållbara
transporterna skapar vi förutsättningar för miljömässig och social hållbarhet.
Att nybyggnation till största delen ska ske genom förtätning, ger korta avstånd
för invånarna och bidrar till minskade persontransporter. Det leder till att vi
kan upprätthålla en bra miljö, för människor och natur, trots att kommunen
expanderar. En utveckling av de hållbara transporterna, med god tillgänglighet
och korta avstånd, medför också en ökad attraktivitet. På lång sikt kommer
minskad biltrafik att leda till att stadens luftmiljö bli bättre och att
bullerstörningarna från biltrafiken minskar.
Utbyggnadsmöjligheter
i tätorter längs landsortslinjerna för buss ger både tätorterna och omgivande
landsbygd en ökad attraktivitet genom att service kan upprätthållas med
förskola, skola, butik, med andra ord en socialt hållbar utveckling.
En
överflyttning från bil till andra transportmedel kan göras utan att tillväxten
hämmas, genom utbyggnad av övriga system. Då begränsningar av biltrafiken görs
parallellt med utbyggnad och satsningar på de andra trafikslagen behöver inte
näringslivet eller bostadsutbyggnaden påverkas negativt av denna förändring.
Det kan istället innebära att stadsmiljön är bättre rustad för att möta en
modern och attraktiv utveckling av stadskärnan.
Det är ett
långsiktigt arbete att få invånarna att växla över till de hållbara
transporterna. Effekterna följs kontinuerligt upp inom kommunens arbete med
Program för hållbart arbetet – miljö och hållbarometern. På så vis får kommunen
möjlighet att komplettera med fler och skarpare åtgärder om så behövs.
Stadsbyggnadsvisionens
arbete med att skapa ett starkt regioncentrum, gör att hela regionen drar nytta
av den tillväxt som sker i Jönköping. Att Götalandsbanan och Europabanan
tillkommer, leder till att Jönköpings attraktivitet och tillväxt ökar, då de
tidsmässiga avstånden till såväl Stockholm och Göteborg som Öresundsregionen
minskar kraftigt. Höghastighetsbanorna kommer dock att kräva stora markytor,
både genom staden och på landsbygden, vilket påverkar såväl stadsbild som det
rurala landskapet. Tågtrafikens störningar på omgivningen måste också begränsas
i kommande planering. Samtidigt ökar möjligheten att resa på ett miljövänligare
sätt.