Bebyggelse > Områdesbeskrivningar

Alla områden har inte en fördjupad beskrivning. Generellt ska alltid de övergripande rekommendationerna tillämpas:

Förtätnings- och omvandlingsområden
Nyexploateringsområden
Strategiska områden

Plankartan föreslår nyexploateringsområden för bostäder (B), verksamheter (V), verksamheter och/eller bostäder (VB), förtätningsområden (F), omvandlingsområden (O) samt ett utredningsområde A6. Förutom dessa områden redovisar plankartan även strategiska områden som kan bli aktuella för en framtida byggnation på mycket lång sikt eller om områdets förutsättningar förändras. Förtätningsområdena inom Centrala tätorten beskrivs inte på följande sidor. De beskrivs i stället övergripande under planförslag – strategi.

Målet med strategin är att höja exploateringsgraden i det som byggs för att uppnå en mer hållbar utveckling av våra tätorter. Därför finns det ett försök till att redovisa vilken exploateringstäthet ett nyexploateringsområde bör uppnå. Dessa siffror måste betraktas som generella eftersom det alltid inför en byggnation görs en avvägning mellan olika intressen för att hitta den mest lämpliga utformningen av en bebyggelse i förhållande till platsen.

På förslagskartan redovisas många förtätningsobjekt vilka på en översiktlig nivå bedömts som möjliga att genomföra, men säkerligen kommer inte alla att kunna bebyggas när de utreds mer detaljerat. Ytterligare förtätnings- och omvandlingsobjekt som just nu inte kan förutses kommer förmodligen att dyka upp på platser där fastighetsägaren vill göra en förändring. För att dessa områden ska kunna bli aktuella ska utbyggnadsstrategins grundläggande målsättningar och rekommendationer följas.

Beroende på vilken plats som ska förtätas/omvandlas kan exploateringsnivån variera. På vissa platser kan det bli 30 bostäder/hektar medan det på andra kan bli över 100 bostäder/hektar.

Enligt redovisat planförslag finns det utbyggnadsmöjligheter för 20 000 nya bostäder vilket överstiger det bedömda behovet. Anledningen är att alla föreslagna områden på denna översiktliga planeringsnivå bedömts som möjliga för exploatering. I utbyggnadsstrategin redovisas dock inte i vilken tidsordning dessa ska bebyggas eller hur de ska prioriteras. Detta kommer att göras inom arbetet med det kommunala bostadsförsörjningsprogrammet, KBFP, vilket uppdateras varje år. Det betyder att kommunen har en handlingsfrihet och ett handlingsutrymme när det gäller vilka områden som ska prioriteras i tid. De mindre förtätnings- och omvandlingsområdena i Centrala tätorten beskrivs inte i texten nedan.

Jönköpings tätort

Södra Munksjön

O:802

Kommunen planerar för en utveckling av området kring Södra Munksjön genom att ta fram en fördjupad översiktsplan (FÖP) i form av ett ramprogram. Ramprogram för Södra Munksjön är en vidareutveckling och fördjupning av Stadsbyggnadsvision 2.0 som togs fram 2008. Ramprogrammet kommer efter antagande att vara ett underlag för kommande detaljplaner i området. Tillsammans med den fördjupade översiktsplanen utarbetas också en miljökonsekvensbeskrivning för omvandlingsområdet, där miljö-, sociala, och ekonomiska konsekvenser utreds. Ambitionen är att förtäta staden och stärka regionens centrum genom en hållbar och successiv stadsutveckling runt Munksjöns södra del. Södra Munksjöområdet har de allra bästa förutsättningarna till omvandling där närhet mellan bostäder, arbetsplatser och service kan skapas. Det innebär korta avstånd mellan olika målpunkter och därigenom goda möjligheter att gå och cykla istället för att använda bilen. Inom omvandlingsområdet ryms 6 000 bostäder och 10 000 arbetsplatser varav 6 000 är nya. I den södra delen av området skapas det utrymme för en ny järnvägsstation för höghastighetståg i vilkens närhet det kommer att skapas ett stort antal arbetsplatser.

Inom området ligger Simsholmens avloppsreningsverk som kommunfullmäktige har beslutat ska ligga kvar på befintlig plats. Anläggningarna har tillstånd som medför begränsningar av nyttjandet av omgivande områden. På anläggningen hanteras kemikalier och därför finns det riskhanterings- och skyddsavstånd att ta hänsyn till i planeringen.

De ligger inom områden med exploateringsintressen. Vid planläggning är det viktigt att respektera dessa anläggningar, dras risk- och skyddsavstånd och deras framtida utbyggnads- eller förändringsbehov.

 

Gräshagen–Haga – Strategiska områden

SO:804

Området omges till stor del av befintlig bostadsbebyggelse och gränsar till omvandlingsområdet Södra Munksjön. Det är ett låglänt område kring Tabergsån som här har sitt utlopp mot Munksjön. Stora delar är utfylld mark och det finns markföroreningar i området. Kommunen har tagit ställning för att tågstationen för Götalandsbanan ska lokaliseras till Södra Munksjöområdet som har varit ett av tre utredda stationsalternativ. Om höghastighetsbanan byggs är det sannolikt att den kommer att passera genom området som därför ska hållas fritt från anläggningar som kan försvåra utbyggnaden av Götalandsbanan. Utbyggnadsstrategin tar inte nu ställning till områdets framtida markanvändning.

Odengatan – Strategiska områden

SO:801

Kålgårdens struktur innebär att den västra delen i huvudsak innehåller bostäder medan den östra innehåller verksamheter, i stor utsträckning bilhandel. Med det centrala läge som området har är det angeläget att få ett mer blandat innehåll i båda delarna.

Kortebo

B:102, O:102, VB:101 

En ny stadsdel föreslås på Kortebo med en blandad bebyggelse med stadskaraktär och en relativt hög exploatering. Området har goda förutsättningar, det har ett attraktivt läge och närhet till stadscentrum. Den västra delen ligger i sluttning och stora delar har utsikt över Vättern, läget är attraktivt. Området saknar service men har nära till stadscentrum med bra cykelförbindelser. Utmed Kortebovägen finns kollektivtrafik av hög kvalitet i form av buss, som i antaget handlingsprogram för kollektivtrafik i Jönköpings kommun föreslås förbättras och få en utformning och standard som citybussarna. Den nya stadsdelen ska byggas upp kring kollektivtrafikstråken på Kortebovägen och Ebba Ramsays väg. Biltrafiken på Kortebovägen och in mot centrum är idag ett bekymmer vid vissa tidpunkter och därför behöver buss- och biltrafiken på Kortebovägen utredas vidare och lösas samordnat.

För närvarande pågår ett arbete med ett planprogram för Strandängen och den första utbyggnadsetappen kan sättas igång relativt snart. Området ägs av det kommunala bostadsbolaget Vätterhem AB och är till stora delar bebyggt. Det är ett stort före detta sjukhusområde som föreslås omvandlas till bostäder. Inom området finns nu flera verksamheter som med kommande etapputbyggnad successivt behöver flytta. Några äldre byggnader inom området har dock kulturhistoriska bevarandevärden och kommer därför att integreras med den nya bebyggelsen och ger på så vis karaktär till området. Inom området finns en kommunägd tomt med äldreboende och studentbostäder som kommer att finnas kvar vid en nybyggnation. Zonen närmast Vättern ska planeras för allmänhetens tillgänglighet och med hänsyn till strandens erosionskänslighet.

Området väster om järnvägen innehåller många privata fastigheter med en gles bostadsbebyggelse. Markägandet är därför mycket splittrat och kommunen äger ungefär halva området. Avsikten är att den glesa bebyggelsen ska kompletteras med ny stadsbebyggelse, som ligger inom en 400 meterszon från kollektivtrafiklinjen. Bostäderna får därmed en mycket bra tillgänglighet till bussen. Jönköpingsbanan går genom området och mark bör reserveras för en eventuell framtida tåghållplats.

Den nya stadsdelen behöver skola och matbutik. Det finns också ett behov av fler arbetsplatser i bostädernas närhet som bör tillgodoses eftersom stadsdelen annars kommer att sakna arbetsplatser. Längs kollektivtrafikstråket bör eventuella centrumfunktioner och arbetsplatser lokaliseras.

Inom området finns naturvärden i form av bergsbranter och ädellövskog med bl.a. stora ekar. Vid kommande planläggning ska dessa värden bedömas och integreras i den nya stadsdelen. Utmed Vätterstranden kan det finnas en risk för skred vilket måste tas hänsyn till vid en byggnation. Störningar från både väg och järnväg ska uppmärksammas.

Täthet nyexploateringsområde: 30 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 2100 bostäder

Kortebo – Strategiska områden

SB:101, SB:104, SB:105, SV:102

Områdena ingår i Jönköpings tätort men har en mycket gles bebyggelse. Området består av två delar, den ena kring Kortebovägen på en lägre nivå och den andra uppe på höjden vid Björneberg och norrut. Mellan dessa finns en bergsbrant från vilken man får utsikt över Vättern, läget är attraktivt. Biltrafiken på Kortebovägen och in mot centrum är idag ett bekymmer och trafiksystemet har inte kapacitet för trafikökningen från en ny stor stadsdel på Kortebo. Om områdena i framtiden ska bebyggas måste trafikfrågan först lösas. Den nya stadsdelen ska byggas upp kring ett nytt kollektivtrafikstråk på höjden och ett bra cykelvägnät. Behov av fler arbetsplatser i bostädernas närhet bör tillgodoses eftersom stadsdelen nu saknar arbetsplatser.

Björnebergs gård är av riksintresse och den nya bebyggelsens struktur kring gården måste studeras närmare. Flygbuller från Jönköpings flygplats är också en fråga som måste lösas innan exploatering av området.

Kortebo innehåller både skogsmark, mest lövskog, och en stor andel åkermark. Inom området finns naturvärden i form av bergsbranter och ädellövskog med bl.a. stora ekar. Vid kommande planläggning ska dessa värden bedömas och integreras i den nya stadsdelen. Häggebergs lövskogar planeras för naturreservat.  Delar av området berörs av flygbullerstörningar. Inom området ligger Häggebergs reningsverk som ska ligga kvar och dess långsiktiga behov av skyddsområde, utbyggnad eller förändring ska respekteras. Det föreslås dessutom som ett riksintresse för vattenförsörjning.

Hisingstorp

B:201

Området består av två mindre delområden vilka ligger nära stadscentrum och de har även närhet till Hedenstorp, ett verksamhetsområde som är under utveckling och som redan nu har många arbetsplatser. Området kan få tillgång till en god kollektivtrafik via Dalvik, då stomlinje nr 2 planeras att gå intill området. Trots närheten till stadscentrum är cykelmöjligheterna på grund av områdets höga läge begränsade, varför det blir ännu viktigare med goda bussförbindelser. Inom närområdet finns både F-6-skola, cykelvägar och annan service och planerad bebyggelse kommer att integreras med befintlig stadsstruktur. Området har också närhet till grönområden och inom själva området växer stora värdefulla ekar som finns beskrivna i kommunens naturvårdsprogram. Från vissa delar av området har man utsikt över staden vilket höjer attraktiviteten i området. Utbyggnad av området pågår och ytterligare etapper planeras i närtid. Inom stadsdelen finns en stor andel äganderätter och ny bebyggelse bör därför även innehålla andra upplåtelseformer.

Området har branta sluttningar och därför ska risken för ras, skred och slamströmmar uppmärksammas.

Täthet nyexploateringsområde: 40 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 90 bostäder

Samset–Åsen 

B:203a, B:203b

Området föreslås för en blandad bebyggelse med stadskaraktär. Samset-Åsen ligger nära stadscentrum och kan få en relativt bra kollektivtrafik med kort resväg till centrum. Det ligger också nära Hedenstorp som är ett växande verksamhetsområde. Samset-Åsen har därför ett bra läge med tanke på möjligheten till korta resvägar mellan bostad och arbetsplats. Samset-Åsen består huvudsakligen av jordbruksmark och delar av området har utsiktslägen. Inom området finns delar som har natur-, kulturmiljö-, och rekreationsvärden vilket bör ses som en kvalitet i kommande stadsdel.

Bebyggelsen på Samset-Åsen ska organiseras kring ett centralt kollektivtrafikstråk så att mesta möjliga antal bostäder får närhet till stråket. Så gott som alla bostäder kommer att ligga inom en 400-meterszon från kollektivtrafiklinjen, vilket anses ge en god tillgänglighet. Området byggs ut från norr och den första etappen, Samset, är redan under planläggning. Etapp 1 kan kollektivtrafikförsörjas via en förlängning av linje 11 från Dalvik, en lösning som ger en acceptabel servicenivå. Om även etapp 2, Åsen, bebyggs kan linje 11 göras genomgående vilket ger en ännu högre servicenivå. Den nya stadsdelen får i så fall anknytning både till Dalvik och Mariebo vilket är positivt.

Det finns en risk att stadsdelen blir alltför avskild från övrig stadsbebyggelse eftersom Klockarpsleden upplevs som en barriär, vilket måste beaktas vid planläggningen av området. Eftersom det är ett relativt stort utbyggnadsområde kommer området att innehålla en skola och det är önskvärt med någon form av centrumbebyggelse. Trots närheten till stadscentrum är cykelmöjligheterna på grund av områdets höga läge begränsade. Den stora höjdskillnaden från stadscentrum gör att området inte är det mest ultimata för cykelpendlare, men ska trots det planeras med bra cykelvägar som kopplas ihop med befintligt cykelvägnät. I områdets östra kant finns en lövskog som blir ett värdefullt grönområde för invånarna i det nya bostadsområdet. Samset-Åsen har dessutom nära till både Vattenledningsområdet och Stadsparken, som är två stora rekreationsområden. Området har kulturhistoriska värden i form av Åsens gård, Samsetsgård och ett känt fornlämningsområde i väster. För att värna kulturmiljön kring Åsens gård och fornlämningsområdet bör en hänsynszon studeras närmare i kommande planläggning. Det är dock viktigt att en bebyggelsestruktur med ett stort befolkningsunderlag kan skapas utmed kollektivtrafikstråket varför denna zon bör begränsas. Inom närliggande befintliga stadsdelar finns en stor andel äganderätter. Ny bebyggelse bör därför planeras för andra ägandeformer. Ytterligare en utbyggnadsetapp finns söder om Åsens gård, B:204, men redovisas i plankartan som ett strategiskt område.

Risken för ras, skred och översvämningar ska uppmärksammas i kommande planläggning av området. Jönköping Airport ska under 2012 ansöka om ett nytt tillstånd och kommande planläggning av Samset-Åsen ska ta hänsyn till en eventuell ny avgränsning av den flygbullerstörda zonen som idag gränsar till områdets västra del. Även eventuella bullerstörningar från trafiken på väg 26/47, 195 och väg 673 som är en förlängning av Åsenvägen måste beaktas. Utmed väg 26/47, 195 föreslås ett nytt verksamhetsområde V:203. Om det blir aktuellt ska det bebyggas med verksamheter som inte är störande för den planerade bostadsbebyggelsen på Samset-Åsen.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 1400 bostäder

Ljungarum

B:403

Området ligger söder om befintligt bostadsområde i Ljungarum och föreslås få en blandad byggnation med olika upplåtelseformer. Området ligger inom stomlinje nr 3:s närområde och cykelförutsättningarna till arbetsplatser och andra målpunkter i stadscentrum, Södra Munksjöområdet, A6/Ryhov och Ljungarums industriområde är mycket bra. Dessa förutsättningar gör att exploateringsgraden bör bli förhållandevis hög. Området består av kommunägd jordbruksmark och gränsar till Strömsbergs naturreservat, vilket är ett värdefullt natur- och rekreationsområde som blir en kvalitet för det nya bostadsområdet. Några bäckar finns i områdets närhet som har biologiska bevarandevärden.

Inom området finns branta sluttningar och därför bör eventuell risk för slamströmmar och översvämningar uppmärksammas. Även om området ligger relativt långt från E4 kan området vara utsatt för trafikbullerstörningar. Bebyggelsen ska organiseras så att det finns en möjlighet att i framtiden bygga en väg med en högkvalitativ kollektivtrafiklinje i Herkulesvägens förlängning söderut mot Barnarp så att det finns en möjlighet att bygga ut det strategiska området norr om Barnarp.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 300

Ljungarum – Strategiska områden

SB:405

Eventuellt skulle detta område kunna bli ett nytt bostadsområde i framtiden. Om områdena blir aktuella för byggnation ska bebyggelsen organiseras så att det finns en möjlighet att bygga en väg med en högkvalitativ kollektivtrafiklinje i Herkulesvägens förlängning söderut mot Barnarp genom det strategiska området SB:406.

Ekhagen

VB:501

Området är kommunägt och ligger väster om befintligt bostadsområde och föreslås för en blandad bostadsbebyggelse. Delar av området har tidigare använts för odlingslotter men är nu ett område med låg utnyttjandegrad. Då området ligger i en sluttning får de nya bostäderna utsikt över staden vilket gör området attraktivt. Närheten till arbetsplatser på och kring A6 köpcentrum, samt länssjukhuset Ryhov höjer ytterligare attraktiviteten för området. Eftersom området kan knytas till bostadsbebyggelsen vid Tallörtsbacken kan det bebyggas oberoende av om utredningsområde A6 bebyggs. Planerade förbättringar på kollektivtrafiksystemet väster om området ger bra möjligheter för de boende att åka buss. På grund av de barriärer som finns i form av vägar och järnväg är förutsättningarna för att gå och cykla inte de bästa, men förbättringar kan även göras inom detta område för att öka benägenheten att cykla och gå. En exploatering av området blir en fortsättning på befintlig bebyggelsestruktur vilket blir en naturlig komplettering och motiverar en byggnation. I övrigt ligger området avskilt från övrig stadsbebyggelse då det avskärmas av E4, järnvägen och väg 31.

I söder gränsar området till en djup ravin med höga natur- och bevarandevärden. I och med områdets närhet till stora trafikleder och järnväg måste störningar i form av buller utredas i kommande planläggning. Nordväst om området finns befintlig verksamhet som måste tas hänsyn till vid en byggnation. Området ligger i sluttning och risken för slamströmmar ska uppmärksammas.

Täthet nyexploateringsområde: 30 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 80

Utredningsområde A6

O:505

A6-området har på en strukturell nivå mycket goda förutsättningarna att kunna medverka till utbyggnadsstrategins önskade bebyggelsestruktur och föreslås därför som ett utredningsområde där en fördjupad översiktsplan ska upprättas innan definitiv ställning tas till utbyggnad av området. Det har ett mycket attraktivt läge med vissa utsiktsmöjligheter över Vättern. Den nya stadsdelen bör ges en blandad bebyggelse med stadskaraktär och en relativt hög exploatering. Det ligger mycket väl till i förhållande till stadscentrum och en stor mängd arbetsplatser på både A6 och Ryhov. Den nya stadsdelen uppfyller målet att bygga en blandad stad med korta avstånd, så att de boende klarar en stor del av resbehovet gåendes eller cyklandes, dvs. med de hållbara färdmedlen. Huvuddelen av området kan förmodligen nås inom 400 meter från ett centralt stråk för en ny citybusslinje. De nedre nordvästra delarna av området kan dessutom nås av en framtida busslinje på Bataljonsgatan.

Fördjupade studier måste göras för att utreda viktiga frågor som kollektivtrafikförsörjning, områdets anknytning till angränsande områden och stadscentrum, möjlighet att flytta den stora kraftledningen, naturvärden i ravinerna, ras- och skredrisk och vattenflöden i den branta sluttningen. Inom området finns partier med höga natur- och rekreationsvärden och de nedre delarna genomkorsas av raviner. Dessa värden ska bedömas och integreras i den nya stadsdelen. Genom området finns idag ett nationellt vägreservat för riksväg 31/40 från Jära till Ryhov. Trafikverket ska tillsammans med kommunen utreda om reservatet behövs för en väg med nationell standard, eller om det istället är möjligt att utforma en genomgående matargata för att tillgodose både angöring till stadsdelen och viss genomströmning av regional trafik. Området kan knytas både västerut mot centrum och österut mot Ekhagen.

Huvuddelen av det byggbara området upptas idag av A6 golfbana och föreningen arrenderar marken av kommunen. En förutsättning för exploateringen är att golfbanan flyttas från området. Den fördjupade översiktsplanen bör visa på om området kan byggas ut i etapper med början i den nedre nordvästra delen så att området för golfbanan inte behöver tas i anspråk förrän i ett senare skede.

Området har branta sluttningar och därför ska risken för ras, skred och slamströmmar uppmärksammas.

Hedenstorp

V:203 – V:209

Området föreslås för verksamheter och ligger väl till för transporter från riksväg 40, väg 26/47, 195 och E4 samt Jönköpings flygplats, men har inte möjlighet till järnvägsförbindelser. I området finns redan ett större antal verksamheter och området har förutsättningar att växa med den typ av verksamhet som har måttligt stora tomtytekrav. Transporter till området stör inga bostadsområden. Närhet till bostäder i västra Jönköping gör att arbetsresorna kan bli relativt korta. Större delen av området är kommunägt och det består till stora delar av barrskog. Öster om Västerleden utgörs områdena av åkermark. V:208-209 ligger i direkt anslutning till flygplatsen och kan vara lämpliga för verksamheter som har nytta av den närheten. V:209 har dessutom utökats norr om Flygplatsvägen för att tillgodose framtida behov av flygplatsanknutna verksamheter, det ligger i flygplatsens intresse att etablera lämpliga verksamheter dit. Närheten till fritidsbebyggelsen och Dunkehallaån som har ett strandskydd ska beaktas.

Areal: Ca 210 hektar

Hedenstorp–Mariebo – Strategiska områden

SB:204

I zonen mellan bostadsbebyggelsen på Mariebo, planerad bebyggelse på Åsen, Hedenstorps verksamhetsområde och Vattenledningsområdet som är ett betydelsefullt natur- och rekreationsområde finns möjligheter för ytterligare bebyggelse. Området har ett vackert läge i landskapet och passar mycket bra för bostäder nära rekreationsområdet.

Flygplatsen–Ulvstorps gård – Strategiska områden

SV:210, SV:211 

Jönköping Airport har just blivit en kommunal flygplats och är under utveckling. Beroende på hur flygplatsen utvecklas kan detta område framöver bli intressant som ett nytt verksamhetsområde. Området består av kommunägd jordbruksmark och gränsar i norr till fritidsbebyggelse. Om exploateringen blir aktuell ska området närmast fritidsbebyggelsen bebyggas med verksamheter som inte är störande.

Huskvarna

Egna hem

B:601, B:602

Området föreslås för en blandad bostadsbebyggelse. Området ligger högt i landskapet och har ett attraktivt läge nära grönområden. Området gränsar till Huskvarnabergens naturreservat som också är ett Natura 2000-område. Den kommersiella servicen finns i Huskvarna centrum. Arbetsplatser finns i centrala Jönköping och Huskvarna. Till arbetsplatserna i Huskvarna är reseavståndet relativt kort. Området ägs till större delen av kommunen och består av skogsmark och jordbruksmark och i området låg tidigare Egna hems skjutbana. Det är problem med att ordna en högkvalitativ kollektivtrafik från Huskvarnas höjder ner till Huskvarna centrum och sedan vidare till Jönköpings centrum, eftersom bebyggelsestrukturen är mycket gles och befolkningsunderlaget litet. Området bör ges en förhållandevis hög exploatering för att ge bättre förutsättningar för en bussförbindelse. Stadsdelen har en liten andel hyres- och bostadsrätter och ny bebyggelse bör därför även prioritera dessa ägandeformer samt flerbostadshus.

Vid kommande planläggning behöver Smedstorpsgatans kapacitet för biltrafik utredas samt bebyggelsens eventuella påverkan på Natura 2000-området. Framför allt bergsbranten väster om och naturreservatet norr om planområdet har höga naturvärden. Vid kommande planläggning ska en behovsbedömning visa om det finns behov av att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 500

Fagerslätt

B:603, B:606

Området föreslås för en blandad bostadsbebyggelse. Det ligger högt i landskapet och har ett attraktivt läge nära grönområden. Det är problem med att ordna en högkvalitativ kollektivtrafik från Huskvarnas höjder ner till Huskvarna centrum och sedan vidare till Jönköpings centrum, eftersom bebyggelsestrukturen är mycket gles och befolkningsunderlaget litet. Området bör ges en förhållandevis hög exploatering för att ge bättre förutsättningar för en bussförbindelse. Den kommersiella servicen finns i Huskvarna centrum. Stadsdelen har en förhållandevis liten andel hyres- och bostadsrätter och ny bebyggelse bör därför även prioritera dessa ägandeformer. Området ägs av kommunen och Svenska Kyrkan och består av något låglänt öppen mark och skog.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 480

Järnvägsgatan–Kruthusgatan (Maden)

O:603

Området vid Järnvägsgatan och Kruthusgatan föreslås som ett omvandlingsområde. Det ligger strax utanför Huskvarna stadskärna och kan med tiden kanske integreras i den som ett stadsförnyelseområde. På lite längre sikt kan det vara positivt att området förädlas och får en mer stadsmässig karaktär och ett mer effektivt markutnyttjande. Innan området kan omvandlas behöver en programhandling tas fram som utreder lämplig markanvändning bl.a. med hänsyn till närheten till väg E4. Området bör kunna användas för en blandning av bostäder, service och tjänsteföretag. Huvuddelen är privatägd.

Täthet nyexploateringsområde: 50 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 500

Oset – Strategiska områden

SO:601-602

Området har ett mycket attraktivt läge intill Vättern. Om Huskvarna reningsverk vid Oset flyttas från platsen kan området utvecklas, kanske som bostadsområde eller kanske som ett parkområde. Men inom överskådlig tid finns inte några konkreta planer på att lägga ner Huskvarna avloppsreningsverk.

Området har mycket stor betydelse idag som badstrand och park. Närheten till motorvägen E4 och eventuella störningar från intilliggande verksamheter ska uppmärksammas.

Sotarevallen – Strategiska områden

SO:611

Den nuvarande parkeringsytan vid Sotarevallen föreslås som ett strategiskt omvandlingsområde för att skapa ett mer effektivt markutnyttjande.

Närheten till Huskvarna centrum och Huskvarnaån gör området intressant för bostadsbebyggelse med en hög exploatering eller annan verksamhet. Det vattennära läget gör att skred- och översvämningsfrågor ska uppmärksammas. Delar av området är utfyllt och det finns risk för markföroreningar och svåra grundläggningsförhållanden.

Åkarp–Vissmålen – Strategiska områden

SVB:504, SVB:505

Kommunen äger sedan länge huvuddelen av området med tanke på en exploatering. Utifrån strategins grundtankar kan området bli aktuellt endast om en tågstation kan öppnas på Jönköpingsbanan så att man på ett enkelt och effektivt sätt kan resa kollektivt till Huskvarna och Jönköping. Den möjligheten bedöms för närvarande inte finnas. Området ligger avskilt från både Huskvarna och Jönköping och med stöd av genomförd trafikanalys är bedömningen att resandet med bil kommer att bli mycket stort även om en buss- förbindelse byggs. Cykelmöjligheterna till arbetsplatser i centrala Jönköping och Huskvarna är inte heller bra.

Götalandsbanans alternativa sträckningar framgår av planförslaget och samtliga passerar detta område. Kommunen har tagit ställning för att tågstationen för höghastighetsbanan ska lokaliseras till Södra Munksjöområdet och inte till Åkarp som har varit ett av tre utredda stationsalternativ. Lantgården och intilliggande betesmarker vid Vissmålen arrenderas av 4H-gården Vissmålen, en organisation som vänder sig till ungdomar och bedriver verksamhet inom odling och djur. Området bör vara ett strategiskt område, i avvaktan på fortsatt utredning om Götalandsbanan.

Tenhult

Tenhults herrgård

B:705

Området föreslås för en blandad bostadsbebyggelse. Området ligger nära Tenhults centrum och järnvägsstationen vilket innebär bra pendlingsmöjligheter på Jönköpingsbanan. Tenhult har den mindre ortens fördelar med en väl utvecklad service och kan erbjuda ett bra boende nära centrum. I Tenhult finns förhållandevis många arbetsplatser vilket gör att cykelmöjligheterna till både arbetsplatser och service är mycket goda. Området gränsar till en hagmark med natur- och rekreationsvärden. Delar av området har utsikt över Tenhultasjön där det också finns en badplats. Områdets goda förutsättningar gör att området bör ges en något högre exploatering. En nybyggnation ger ett ökat befolkningsunderlag som kan stärka orten. Tenhult har en låg andel bostadsrätter i förhållande till äganderätter och hyresrätter och en nybyggnation bör därför ske med en blandad bebyggelse. Området består av kommunägd åkermark.

Närheten till järnvägen bör uppmärksammas vid kommande planläggning både vad gäller risker för olyckor och störningar men också att järnvägen är en barriär genom samhället.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 300

Tenhult

V:703

Befintligt verksamhetsområde föreslås utökas mot väster. Plankartan redovisar en ny förbifart mot Barnarp från vilken industriområdet kan angöras. Parallellt redovisas en ny järnväg mellan Torsvik och Tenhult.

Areal: Ca 20 hektar

Tenhult – Strategiska områden

SB:701, SB:702, SB:707, SV:701, SV:702

De bästa förutsättningarna för att Tenhult ska växa på ett hållbart sätt är att bygga på Tenhults herrgård och i centrum där de boende har närhet till service och tågstationen vilket redovisas i planförslaget. Viktigt är att exploateringen av Tenhults herrgård inte görs så gles att området räcker en alltför kort tid. De strategiska områdena ligger på ett större avstånd från Tenhults centrum och har inte samma förutsättningar för att stödja kollektivtrafikresandet. Risken finns att man därifrån hellre reser med bil. Områdena norr om gamla riksväg 31/40, B701-702, ligger nu på ett olämpligt sätt avskilda från övriga samhället. Så länge som vägen är en stark barriär är det inte lämpligt att bygga nya bostäder norr om vägen. Verksamhetsområdena ligger med närhet till gamla riksväg 31 och Jönköpingsbanan men avskilt från tätorten vilket är en nackdel för tillgängligheten mellan bostäder och arbetsplatser. Områdena fanns med i ÖP 2002 och föreslås som strategiska. Områdena är mestadels privatägda.

Barnarp

Barnarp

B:407-408, B:410-414 

Det finns många mindre områden i Barnarps samhälle som kan bebyggas. I Barnarp finns F-6-skola, kyrka och idrottsplats, men den kommersiella servicen finns i Råslätt, dit man har fyra km. Barnarps samhälle har relativt bra bussförbindelser till Jönköping via Råslätt. Det är också nära till arbetsplatsområdet Torsvik vilket ger relativt korta reseavstånd till arbetsplatser. Områdena består av öppna jordbruksmarker som har splittrats sönder av bebyggelsegrupper. Samhället har nu många mellanrum som gör att karaktären av tätort med ett eget centrum saknas. Ny kompletterande bebyggelse skulle vara positivt för samhället eftersom den kan binda samman de olika bebyggelsegrupperna och kan förstärka karaktären av ett samhälle. Vissa centrala delar bör ges en högre exploatering för att skapa en karaktär av en tätort med ett centrum. Barnarp har en låg andel bostads- och hyresrätter i förhållande till äganderätter. Därför bör en nybyggnation ges en blandad bebyggelse med tyngdpunkt på flerbostadshus.

Vissa delar är relativt branta och frågor som dagvatten och risk för slamströmmar, ras och skred bör uppmärksammas vid kommande planläggning.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 480

Barnarp – Strategiska områden

SB:406, SO:404

Eventuellt skulle detta område kunna bli en ny stadsdel i framtiden. Området föreslås inte bebyggas i detta planförslag eftersom det finns andra områden som bedöms ha bättre förutsättningar. Utbyggnaden av detta område bygger på att Herkulesvägen förlängs från Jönköpings centrum söderut via Ljungarum med en högkvalitativ kollektivtrafiklinje. En mindre bebyggelsegrupp i form av ett temaboende är utbyggt intill golfbanan norr om Barnarpasjön. Om ytterligare bebyggelse planeras ska den organiseras så att möjligheten att i framtiden bygga kollektivtrafikstråket inte försvåras.

Genom området går också en av de alternativa sträckningarna för Götalandsbanan. Området bör inte planläggas förrän närmare besked finns om Götalandsbanans sträckning.

Torsvik

V:303, V:305-V:307, V:312-V:315, V:318, V:319,V:322-V:326

Torsvik föreslås utökas med verksamheter och ligger väl till för transporter från riksväg 40 och E4 och har järnvägsförbindelser. Transporter till området stör inga bostadsområden. Utvecklingen av LogPoint South Sweden ger området ytterligare utvecklingsmöjligheter. I området finns nu många ytkrävande företag och stora lagerbyggnader. Stora utbyggnadsmöjligheter finns också i Vaggeryds kommun. Området består av stora flacka barrskogsområden.

Areal: Ca 600 hektar i Jönköpings kommun

Torsvik – Strategiska områden

SV:309-311

Torsvik är under stark expansion. Dessa områden har god tillgänglighet till väg och kan bli än mer intressanta för verksamheter i framtiden om järnvägen till Tenhult byggs. Kanske kan delar av området behövas för en godsbangård eller annan kompletterande verksamhet om kombiterminalen byggs. Närheten till bostäder måste beaktas med tanke på eventuella störningar.

Tabergsdalen

Hovslätt

B:303

Området föreslås för en blandad bostadsbebyggelse. En första utbyggnadsetapp pågår och en mindre del återstår för etapp 2. Detta är det enda nybyggnadsområdet som finns i Hovslätt och det bör ses som ett positivt bidrag till att stärka ortens befolkningsunderlag och utveckling. Etapp 2 ligger lite väl långt ifrån kollektivtrafiklinje för att de boende ska välja att resa kollektivt istället för med bil, vilket måste kompenseras med bra cykelmöjligheter till busshållplatserna och tågstationen. Skogsområdet omedelbart norr om planområdet är ett viktigt rekreationsområde som inte ska exploateras. Därför är planområdet avgränsat så att rekreationsområdet inte ska skadas. Skogsområdet sluttar dessutom stark och en bebyggelse i skogskanten skulle medföra en dålig terränganpassning med stora slänter. 

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 70

Norrahammar, Flahult

B:306

Området föreslås för bostadsbebyggelse och byggnation pågår i den nordvästra delen. Området ligger nära F-3 skola med idrottsanläggning, men man har en lång och brant backe ner till Norrahammars centrum där den kommersiella servicen finns. Busslinje 28 har en bra turtäthet och området har därför en god kollektivtrafikförsörjning. Flahult har också närhet till arbetsplatsområdet Torsvik, vilket är positivt med tanke på det korta reseavståndet. Cykelförutsättningarna är sämre på grund av det långa avståndet till Jönköping och de branta långa backarna till Norrahammars centrum. Området består av kommunägd något småbruten och delvis sank åkermark.

Närheten till Torsviks verksamhetsområde och Norrahammars skjutbana ska uppmärksammas med tanke på risken för störningar och synintrycket mot de storskaliga industribyggnaderna på Torsvik.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 190

Taberg, Åsa

B:309

Området kan erbjuda ett bra boende nära Tabergs centrum som har den mindre ortens fördelar med en välutvecklad service. Åsa har närhet till en attraktiv badsjö och grönområde och ligger intill busslinje med bra turtäthet. Området som är kommunägt består av en barrskog i sluttning mot Åsabadet. Eftersom Taberg har en mycket hög andel småhus med äganderätt och området är så attraktivt, föreslås området bebyggas med flerbostadshus.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 130

Taberg, Tahe

B:311

Tahe föreslås för en blandad bostadsbebyggelse eftersom det ligger väl till i förhållande till Tabergs centrum som har ett stort serviceutbud. Taberg har den mindre ortens fördelar med en väl utvecklad service. Tahe har närhet till arbetsplatsområdet Torsvik. Busslinje 27 på Tahevägen har en relativt bra turtäthet och områdets södra del har därför god kollektivtrafik. Den norra delen av området får även bra anknytning mot Norrahammar och busslinje 28. Det kan ändå finnas svårigheter med att få de boende att välja att resa kollektivt eftersom restiden till Jönköpings centrum med buss är betydligt längre än med bil via motorvägen. Området består av kommunägd skogsmark och öppna marker som bitvis är något sanka vilket ska beaktas vid kommande planläggning.

Områdets gräns mot öster ska studeras närmare för att undvika störningar från verksamhetsområdena Torsvik och Målen. För området fanns tidigare en fördjupad översiktsplan som nu istället bör betraktas som ett underlagsmaterial som beskriver områdets förutsättningar.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 600

Taberg, Tahe

B:312

Detta område, som föreslås för bostäder, har samma närhet till arbetsplatser och kollektivtrafik som föregående område, B:311, men har lite närmare till Tabergs centrum vilket motiverar en något högre exploatering. Det har dessutom närhet till idrottsplats och badplats vid Tahesjön. Området består av skogsmark och är privatägt.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 180

Månsarp

B:315-318, VB:301

Viss mindre kompletterande bebyggelse kan göras i Månsarp i anslutning till befintlig bebyggelse. I Månsarp finns F-6-skola, kyrka och idrottsplats men den kommersiella servicen finns i Taberg, dit man har två till tre km. Visserligen finns det en kollektivtrafiklinje, men eftersom restiden till stadscentrum är så pass lång är invånarna relativt bilberoende. De områden som föreslås ligger antingen nära skolan eller längs Hustomtevägen, varifrån man bör kunna ordna bra cykelväg till skolan. Område VB:301 kan vara lämpligt antingen för bostäder eller för verksamheter.

Månsarp berörs av flygbullerstörningar från Jönköping Airport vilket ska beaktas.

Täthet nyexploateringsområde: 15 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 200

Tabergsdalen – Strategiska områden

SB:301, SB:305, SB:307, SB:314, SB:319, SO:301-302, SO:308, SVB:302 

Ytterligare utbyggnadsmöjligheter finns i Tabergsdalen, men eftersom det inte finns behov av en så stor utbyggnad föreslås dessa områden som reservområden för framtiden.

Om och när det blir aktuellt att utveckla Vaggerydsbanan till ett modernt lätt spårtrafiksystem blir det intressant att utveckla flera nya bostadsområden utmed järnvägen. En nyinvestering i ett spårtrafiksystem är mycket kostsamt och behöver därför en kraftig förstärkning i befolkningsunderlaget. Det är särskilt viktigt med nybyggnadsmöjligheter i direkt anslutning till kommande tåghållplatser och de måste få en hög exploatering. Inom en zon på 400-600 meter behöver många nya bostäder tillkomma. Visserligen är det lättare att acceptera ett längre gång- och cykelavstånd till en tåghållplats än till en busshållplats eftersom resan i allmänhet är både snabbare och bekvämare. Kanske kan invånarna i framtiden göra en snabb pendeltågsresa från sin bostad i Månsarp, Norrahammar, Hovslätt eller nuvarande Kättilstorps golfbana till centrala Jönköping. Det nya spårtrafiksystemet är för närvarande inte genomförbart men det finns ändå skäl att bevaka denna utvecklingsmöjlighet för framtiden. Om frågan blir aktuell behöver flera verksamheter som finns inom dessa strategiska områden flyttas.

B:305 ligger nära Norrahammars skjutbana vilket kan innebära störningar. VB:302 ligger nära storskaliga verksamhetsområden på Torsvik och Målön, vilket kan innebära störningar vid en bostadsutbyggnad. Kanske är området mer lämpligt för verksamheter av icke störande slag som anpassas till bostädernas småskalighet.

Övriga tätorter

Även för dessa övriga tätorter föreslår plankartan nyexploateringsområden för bostäder (B), verksamheter (V), verksamheter och/eller bostäder (VB) och förtätningsområden (F). Förutom dessa områden redovisar plankartan även strategiska områden som kan bli aktuella för en framtida byggnation på mycket lång sikt eller om områdets förutsättningar förändras. Här beskrivs de olika exploateringsförslagen samlat för varje ort för att bättre kunna se orten som helhet. Antalet bostäder som redovisas ligger endast inom nyexploateringsområden och inte inom förtätningsområden.

Bankeryd

B:901, B:904-910, F:901-912, V:901-902

Bankeryd kan erbjuda ett bra boende med ett centrum som har en väl utvecklad service. Samhället har arbetsplatser och tågstation med pendlingsmöjligheter till Jönköping. Ett översiktligt planprogram för bostads- och verksamhetsutbyggnad i Bankeryd som godkändes av kommunfullmäktige 2008-05-29 redovisar vilka utbyggnadsområden som finns tillgängliga i Bankeryd. Planprogrammet ska tillämpas men exploateringsgraden ska höjas för att överensstämma med målsättningarna i utbyggnadsstrategin. Det är särskilt viktigt med en hög exploateringsgrad nära järnvägsstationen.

För verksamheter finns endast två mindre områden markerade, V:901-902.

I område B:901 ska zonen närmast Vättern planeras för allmänhetens tillgänglighet och erosionsrisken längs Vättern ska uppmärksammas. Exploateringen av B:904 ska avgränsas med hänsyn till Lillåns naturvärden. Risk för störningar från bil- och tågtrafiken finns för flera av områdena. Bankeryd berörs av flygbullerstörningar.

Av det totala antalet bostäder är cirka 1100 av dem planerade i nyexploateringsområden och cirka 300 planerade i förtätningsområden.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 1400

Gränna

B:923, B:924, B:926, F:915-919, V:903

Området kan erbjuda ett bra boende och nybyggnadsområden kan förutsättas bli attraktiva på grund av stadens karaktär och närhet till Vättern. Gränna har en väl utvecklad kommersiell och offentlig service och en hög andel arbetsplatser i förhållande till antal förvärvsarbetande invånare. Stadsmiljön och flera byggnader har kulturhistoriska bevarandevärden. I Gränna finns utbyggnadsmöjligheter både söder och norr om samhället. Den norra delen anknyter bättre till samhället eftersom den ligger närmare stadens serviceutbud. I Mellby i norr finns dessutom flera förtätningsmöjligheter på privat mark. Utbyggnadsområdena Gränna norr och Gränna söder består av åker- och fruktodlingsmark.

I Gränna föreslås en blandad bostadsbebyggelse och stadens unika karaktär innebär att det bör ställas höga krav på den nya bebyggelsens utformning.

Gränna ligger inom ett större landskap som är av riksintresse både för kulturmiljövård och naturvård enligt 3 kap miljöbalken samt för de samlade natur- och kulturvärdena enligt 4 kap. Därför ställs höga krav på utformning och anpassning av den nya bebyggelsen. Vid kommande planläggning ska en behovsbedömning visa om det finns behov av att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning.

Vid Södra Jorstorp vid E4:ans trafikplats finns planlagd mark med lediga industritomter, V:903.

Täthet nyexploateringsområde: 20 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 620

Kaxholmen

B:909, B:913-914, B:922

I Kaxholmen föreslås en kompletterande bostadsbebyggelse av olika bostadstyper. Där finns ett mindre centrum och samhället ligger i brant sluttning med viss utsikt över Landsjön och Vättern. Samhället har relativt bra bussförbindelser. Ett översiktligt planprogram för bostadsutbyggnad i Kaxholmen som godkändes av kommunfullmäktige 2007-08-30 redovisar vilka utbyggnadsområden som finns tillgängliga i Kaxholmen. Planprogrammet ska tillämpas men exploateringsgraden ska höjas för att överensstämma med målsättningarna i denna strategi. Det är särskilt viktigt med en hög exploateringsgrad i de områden som ligger nära busslinjen eller centrum. Utbyggnadsområdena är huvudsakligen kommunägda.

Kaxholmen ligger inom ett större landskap som är av riksintresse för naturvård enligt 3 kap miljöbalken samt för de samlade natur- och kulturvärdena enligt 4 kap.

Hela Kaxholmen har kraftiga nivåskillnader och det finns en risk för ras, skred och slamströmmar vilket behöver utredas närmare inför kommande planläggning. Landsjön är reglerad och det kan påverka möjligheten att bygga nära stranden vid B:909 som dessutom omfattas av strandskydd. Bebyggelsens påverkan på ökad övergödning av Landsjön ska beaktas. Natur- och rekreationsvärden vid B:913 ska beaktas vid fortsatt planläggning.

Täthet nyexploateringsområde: 15 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 130

Skärstad

B:930, B:943, V:908

I Skärstad finns en nybyggd 1-3-skola och det finns en efterfrågan på bostäder. Samhället har relativt bra bussförbindelser.

Skärstad ligger inom ett större landskap som är av riksintresse både för kulturmiljövård och naturvård enligt 3 kap miljöbalken samt för de samlade natur- och kulturvärdena enligt 4 kap. Samhället omges av åkermark av hög kvalitet. Med hänsyn till att åkermarken är en resurs som ska hushållas med föreslås endast en begränsad kompletteringsbebyggelse och nybyggnad ska ske på ett markbesparande sätt. Nordväst om vägen finns planlagd mark för verksamheter. Marken är kommunägd.

Täthet nyexploateringsområde: 15 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 55

Ölmstad

B:934, V:909-V:910

Området B:934 föreslås för bostadsbyggnation. I Ölmstad finns en F-6-skola och samhället har relativt bra bussförbindelser. Området består av kommunägd åkermark. Väster om Grännavägen och längs Grännavägen finns plats för ytterligare verksamheter, V:909 och V:910.

Täthet nyexploateringsområde: 10 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 25

Örserum

F:936-937, F:924

Områdena föreslås för bostadsbyggnation. I Örserum finns ett mindre centrum och F-6-skola. Busstrafiken är begränsad i antalet turer. Utbyggnadsområdena består av skogsmark och öppen mark. Marken är privatägd. Området gränsar till Örserums vattenskyddsområde.

Täthet nyexploateringsområde: 10 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 35

Lekeryd

B:935, F:923, V:911

I samhället finns ett mindre centrum med bl.a. mataffär och F-6-skola. Det finns en efterfrågan på lägenheter i samhället. Bussförbindelserna har endast få turer. Område B:935 föreslås för bostadsbyggnation. Det ligger i samhällets södra del med närhet till badplatsen vid Uddebosjön. Området består av skogsmark och berör Lekeryds vattenskyddsområde som det ska tas hänsyn till. När området byggs ut ska bra cykelförbindelser till Lekeryds centrum och skolan ordnas. Ett mindre område nära centrum kan vara lämpligt för förtätning. För verksamhetsutbyggnad föreslås område V:911, ett mindre område längs Rammbrovägen.

Täthet nyexploateringsområde: 10 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 110

Öggestorp

B:941, F:927-928

Viss mindre kompletterande bebyggelse kan göras i Öggestorp i anslutning till befintlig bebyggelse. Samhället saknar service och de allmänna kommunikationerna är dåliga. Ett mindre privatägt område bedöms kunna vara lämpligt för bostadsutbyggnad.

Ombyggnaden av riksväg 31/40 medför att en ny trafikplats byggs vid Öggestorp. Befintligt verksamhetsområde intill vägen och järnvägen bör kunna växa mer, dock med uppmärksamhet på att området är mycket fornlämningsrikt. Marken är privatägd.

Täthet nyexploateringsområde: 10 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 20

Bottnaryd

B:929, F:920, V:904-907

Ett nyexploateringsområde och ett par förtätningsobjekt finns i Bottnaryd. Samhället har både offentlig och kommersiell service. Snabba direktbussar finns från Ulricehamn till Jönköping via Bottnaryd men med ett begränsat antal turer. Område B:929 har sedan länge varit planlagt för bostäder men området har ännu inte bebyggts. Det gränsar till Bottnaryds vattenskyddsområde som det ska tas hänsyn till. Förtätningsmöjligheterna finns i närheten av Gårdsjön, vilket bör vara attraktivt. Längs Göteborgsvägen och Mullsjövägen finns planlagd mark med lediga industritomter. Marken är i huvudsak kommunägd.

Täthet nyexploateringsområde: 10 bostäder/ha

Antal bostäder: Ca 25