Riksintresse > Järnväg > Områdesbeskrivningar

Götalandsbanan/Europabanan

Beskrivning

Götalandsbanan är en framtida höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg via bland annat Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås. Europabanan är en framtida höghastighetsjärnväg från Jönköping till Helsingborg/Malmö och vidare mot Köpenhamn. Kommunen arbetar för ett stationsläge söder om Munksjön med tillhörande spårsträckning till den lokaliseringen. Trafikverket har ytterligare två alternativa stationslägen; befintlig station vid Jönköping C och Tenhultsdalen med tillhörande spårsträckningar.

Trafikverket har inte redovisat någon geografisk avgränsning av riksintresset. Det område som redovisas som riksintresse för Götalandsbanan i översiktsplanen motsvarar det område i ”Förstudie Götalandsbanan delen Linköping till Borås. Underlagsrapport stadspassage Jönköping- utredning om alternativa stationslägen och sträckningar och deras effekter, juli 2009” och område i ”Förstudie Götalandsbanan delen Linköping till Borås, augusti 2009”. Banverket gjorde förstudierna och de kommer att ligga till grund för kommande utredningar om mer exakta linjesträckningar. Riksintresset för Europabanan sträcker sig mellan Jönköping och Malmö men redovisas inte geografiskt i översiktsplanen.

Målsättning

·         Kommunen ska aktivt arbeta för förverkligandet av Götalandsbanan/Europabanan.  Av de tre alternativa stationslägena har kommunen valt att arbeta för stationsläget söder om Munksjön med tillhörande spårsträckning.

Riktlinjer

·         Vid detaljplaneläggning ska hänsyn tas till planerad utbyggnad och stor restriktivitet ska råda för ny bebyggelse och andra anläggningar som kan försvåra järnvägens och stationsområdets tillkomst.

·         Redovisade alternativa sträckningar ska om möjligt hållas fria från ny bebyggelse och andra anläggningar som kan försvåra järnvägens tillkomst. Se Kommunikationer-höghastighetsbanor.

Jönköpingsbanan

Beskrivning

Jönköpingsbanan är av nationell betydelse. Banan ingår i det utpekade strategiska godsnätet och är även viktig för persontrafiken. Den sträcker sig från Falköping till Nässjö via Jönköping och förbinder Västra och Södra stambanan.

Målsättning

Jönköpingsbanan ska utvecklas och utrymme ska reserveras för framtida utveckling och ombyggnad. Stor restriktivitet ska råda för ny bebyggelse eller anläggningar som kan försvåra järnvägens utveckling.

Riktlinjer

·         Behov av markområde för mötesspår, dubbelspår, samtida infart (möjlighet för tågmöte vid stationer) och andra hastighetshöjande åtgärder ska beaktas genom att området hålls fritt från ny bebyggelse och anläggningar som kan försvåra järnvägens ombyggnad.

·         Stor restriktivitet ska råda för ny bebyggelse eller anläggningar som kan försvåra järnvägens utveckling. Vid detaljplaneläggning och lovprövning ska hänsyn tas till befintlig bana och kommande ombyggnad.

Vaggerydsbanan

Beskrivning

Sträckan Jönköping-Vaggeryd är en viktig länk i den interregionala trafiken Jönköping-Växjö via Vaggeryd och Värnamo.

Målsättning

Vaggerydsbanan ska utvecklas och utrymme ska reserveras för framtida utveckling och ombyggnad. Banan behöver elektrifieras och en förändring av banans funktion kan bli aktuell som en följd av en ny tågbana Vaggeryd-Tenhult-Jönköping alternativt Torsvik-Tenhult.  Stor restriktivitet ska råda för ny bebyggelse eller anläggningar som kan försvåra järnvägens utveckling.

Riktlinjer

·         Kommunen ska arbeta för ökad kapacitet och utrymme för Jönköpingsbanan.

·         Behov av markområde för elektrifiering ska beaktas genom att området hålls fritt från ny bebyggelse och anläggning som kan försvåra järnvägens ombyggnad.

·         Vid detaljplaneläggning och lovprövning ska hänsyn tas till befintlig bana och kommande ombyggnad.

Jönköpings godsbangård

Beskrivning

Rangerbangård och kombiterminal i ett omland med 230 000 invånare. Kombiterminalen ligger i nära anslutning till europaväg E4 och de tunga vägstråken 31 och 40.

Målsättning

Hållbara transporter för gods ska utvecklas vilket innebär att så mycket gods som möjligt ska gå på järnväg. Rangerbangården ska med tiden flyttas för att ge plats för stadsutveckling vid södra Munksjön.

Riktlinjer

·         Verksamheten på Jönköpings godsbangård ska med tiden flyttas från Ljungarum (Solåsen). 

·         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering inom Ramprogram för Södra Munksjön skall hänsyn tas till befintlig verksamhet på godsbangård så länge den är kvar.