Kommunikationer > Järnväg > Områdesbeskrivningar

 

Götalandsbanan och Europabanan

Götalandsbanan är en framtida höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg via bland annat Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås. Europabanan är en framtida höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Köpenhamn via Jönköping. Kommunen arbetar för ett stationsläge söder om Munksjön med tillhörande spårsträckning till den lokaliseringen. Trafikverket har även utrett ytterligare två alternativa stationslägen; befintlig station vid Jönköping C och Tenhultsdalen med tillhörande spårsträckningar. I översiktsplanen redovisas flera alternativa tänkbara järnvägssträckningar för Götalandsbanan. En exakt sträckning genom staden och på landsbygden är ännu ej utredd.

Riktlinjer

         Kommunen ska aktivt arbeta för förverkligandet av Götalandsbanan och Europabanan. Av de tre alternativa stationslägena anser kommunen att en lokalisering till söder om Munksjön har de bästa förutsättningarna för både järnväg och en positiv utveckling av staden och regionen.

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till utredda sträckningar för att säkerställa järnvägens utvecklingsmöjligheter.

Stadspassage med stationsläge inklusive förlängning mot öster och väster

Studerad lokalisering vid södra Munksjön för en ny tågstation för höghastighetståg på Götalandsbanan och Europabanan. Det studerade stationsläget vid södra Munksjön ses som en viktig del i stadsutvecklingsprocessen med att utveckla Jönköpings tätort runt Munksjön. Dessa tankegångar beskrivs i den fördjupade översiktsplanen Ramprogram för södra Munksjön och Stadsbyggnadsvision 2.0. Även förlängningen av stadspassagen österut och västerut till tunnelpåslagen ses som strategiskt viktiga områden.

Riktlinjer

         Kommunen ska aktivt arbeta för förverkligandet av Götalandsbanan och Europabanan. Av de tre alternativa stationslägena anser kommunen att en lokalisering till söder om Munksjön, även kallad stadspassagen, har de bästa förutsättningarna för både järnväg och en positiv utveckling av staden och regionen.

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering samt bygglovprövning ska hänsyns tas till befintlig och planerad järnväg och till Ramprogrammet för södra Munksjön för att säkerställa södra Munksjöns och stadspassagens utvecklingsmöjligheter. Detta gäller även stadspassagens förlängning österut och västerut till tunnelpåslagen.

         Kommunen ska arbeta för att få rådighet/tillgänglighet till markområdet som avser stadspassagen och dess förlängning österut och västerut till tunnelpåslaget för att järnvägsutbyggnad och utbyggnad av tillhörande infrastruktur ska kunna genomföras.

Jönköpingsbanan

Jönköpingsbanan är av nationell betydelse. Banan ingår i det utpekade strategiska godsnätet och är även viktig för persontrafiken. Den sträcker sig från Falköping till Nässjö via Jönköping och förbinder Västra och Södra stambanorna. En åtgärdsvalsstudie har genomförts för Jönköpingsbanan under 2015. Åtgärdsvalsstudien har initierats av Trafikverket och är en metod som används i tidigt planeringsskede och ska ange vilka långsiktiga inriktningar som ska gälla för banan. Syftet med åtgärdsvalsstudien är att skapa en regional samsyn kring banan. I åtgärdsvalsstudien för Jönköpingsbanan föreslås bland annat förlängning av plattformar, införandet av mellanblocksignaler, fler mötesstationer och ny station vid A6 för att minska restiden och öka kapaciteten på banan. I studien föreslås också ett triangelspår vid Rocksjön för att förbinda Vaggerydsbanan med Jönköpingsbanan och för att frigöra kapacitet på sträckan Jönköping central – A6.

Riktlinjer

         Jönköpingsbanan ska utvecklas för en ökad kapacitet och på ett sätt så att person- och godstrafik inte begränsar varandra. Planerade åtgärder för kapacitetshöjning för perioden 2017-2019 är försignalering, plankorsningsåtgärder, mindre justeringar av spårgeomteri, åtgärder vid befintliga plankorsningar och upprustning av mötesspår i Bankeryd, Huskvarna och Tenhult. På längre sikt bör banan ha partiellt dubbelspår och fler tåghållplatser för en utvecklad pendeltågstrafik.  

         Kommunen ska arbeta för en tåghållplats vid A6. En sådan tåghållplats blir strategiskt placerad med närhet till handel, bostäder och verksamheter.

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till befintlig järnväg och eventuell framtida förändring för att säkerställa järnvägens utvecklingsmöjligheter.

         Vid järnvägsstationer och tåghållsplatser ska kommunen arbeta för att få rådighet över marken för utveckling av pendlarparkering och bytesmöjligheter mellan kollektivtrafik, bil och cykel.

Järnvägssystemet Jönköping - Värnamo

o   Vaggerydsbanan

o   Ny järnväg Byarum – Tenhult

o   Järnväg Månsarp - Torsvik

o   Ny järnväg Torsvik – Tenhult

I järnvägssystemet Jönköping - Värnamo ingår Vaggerydsbanan, ny järnväg Byarum – Tenhult, järnvägen Månsarp – Torsvik, ny järnväg Torsvik – Tenhult och nytt triangelspår vid Rocksjön. Dessa banors funktionalitet hänger ihop och därför har vi valt att samla dem under rubriken järnvägssystemet Jönköping - Värnamo. I systemet ingår både befintliga och planerade järnvägar. Vaggerydsbanan utgör grundstommen i det vi kallar järnvägssystemet Jönköping - Värnamo. Banan är en viktig länk i den interregionala trafiken Jönköping - Växjö via Vaggeryd och Värnamo. En elektrifiering av Vaggerydsbanan skulle ge möjligheter för en effektivare och mer hållbar hantering av godstrafiken samtidigt som det skulle ge positiva effekter för persontrafiken. Järnvägen Månsarp – Torsvik och ny järnväg Torsvik – Tenhult har tydlig koppling till utveckling av Torsviks logistikområde. En utredd järnvägssträckning för ny järnväg Torsvik – Tenhult finns redovisad i översiktsplanen. Den är för närvarande inte aktuell utan ska ses som ett alternativ till Byarum-Tenhult om den av någon anledning inte blir av.

Nya järnvägen Byarum – Tenhult har utretts och föreslagits i en åtgärdsvalsstudie för järnvägen Jönköping - Värnamo. Åtgärdsvalsstudien togs fram 2015 och har initierats av Trafikverket och skett i samverkan med bland annat Vaggeryds och Jönköpings kommuner. En åtgärdsvalsstudie anger vilka långsiktiga inriktningar som ska gälla för en bana och studiens föreslagna åtgärder kommer prövas i kommande nationell transportplan 2018-2019. Den nya järnvägen Byarum - Tenhult har främst föreslagits mot bakgrund av minskade restider för persontrafiken på järnvägen Värnamo - Jönköping.

I åtgärdsvalsstudien föreslås också ett triangelspår vid Byarum i Vaggeryds kommun för att godstrafik till Torsviks logistikområde ska kunna komma via Tenhult och därmed minska godstrafiken genom centrala Jönköping. Om den regionala tågtrafiken upphör på sträckan Månsarp – Jönköping så ska kommunen utreda förutsättningar för lokal pendeltågtrafik på den aktuella sträckan.

Vaggerydsbanan

Vaggerydsbanan är järnvägen mellan Vaggeryd och Jönköping.

Riktlinjer

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyns tas till befintlig järnväg och eventuell framtida förändring för att säkerställa järnvägens utvecklingsmöjligheter.

         Vid järnvägsstationer och tåghållsplatser ska kommunen arbeta för att få rådighet över marken för utveckling av pendlarparkering och bytesmöjligheter mellan kollektivtrafik, bil och cykel.

         Om den regionala tågtrafiken upphör på sträckan Månsarp-Jönköping ska kommunen utreda förutsättningar för lokal pendeltågtrafik.

         Kommunen ska arbeta för att Vaggerydsbanan elektrifieras och för ökad kapacitet och utrymme på banan.

Ny järnväg Byarum – Tenhult

Ny järnväg Byarum – Tenhult har föreslagits i åtgärdsvalsstudien för järnvägen Jönköping - Värnamo.

Riktlinjer

         Kommunen ska arbeta för en ny järnväg mellan Byarum och Tenhult. Detta i enlighet med Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för järnvägen Jönköping-Värnamo. Dess sträckning i terrängen är ännu inte utredd.

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyns tas till Trafikverkets åtgärdsvalsstudie och efterföljande beslut om lokalisering av järnvägen. 

         I områden som anses som viktiga för tillgänglighet till järnvägen ska kommunen arbeta för att få rådighet över marken.

Månsarp-Torsvik

Järnvägen Månsarp – Torsvik är en kommunal järnväg för gods till Torsvik.

Riktlinjer

         Kommunen ska arbeta för att järnvägen Månsarp-Torsvik elektrifieras.

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyns tas till befintlig och planerad järnväg för att säkerställa järnvägens utvecklingsmöjligheter.

         I områden som anses som viktiga för tillgänglighet till järnvägen ska kommunen arbeta för att få rådighet över marken.

Ny järnväg Torsvik – Tenhult

En tidigare utredd järnväg mellan Torsviks logistikområde och Tenhult.

Riktlinjer

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till kommande beslut om lokalisering av järnvägen. 

         I områden som anses som viktiga för järnvägens utveckling ska kommunen arbeta för att få rådighet över marken.

         Kommande lokaliseringsutredning ska om möjligt samordnas med utredning av ny väg Torsvik-Tenhult för att utreda förutsättningar till parallell lokalisering.

Kombiterminal i Torsvik

Torsvik är ett industriområde och ett logistikcentrum en mil söder om Jönköping mellan Taberg och Barnarp och intill E4:an. En tillfällig kombiterminal med begränsade möjligheter för transport och omlastning av gods på järnväg finns idag i Torsvik. En utredning har under 2015 lokaliserat tre lämpliga platser i Torsviksområdet att studera vidare för en utveckling av kombiterminalsverksamheten. Dessa tre lokaliseringar redovisas i översiktsplanen. En av dessa lokaliseringar är att utveckla den redan befintliga kombiterminalen. Att kommunen inte äger marken som den befintliga terminalen ligger på kan vara ett hinder för dess utveckling.

Riktlinjer

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till kommande beslut om lokalisering av kombiterminalen. Tills vidare ska hänsyn tas till alla tre områden. 

         I områden som anses som viktiga för kombiterminalens utveckling ska kommunen arbeta för att få rådighet över marken.

Jönköpings godsbangård

Gods- och rangerbangård som ligger i nära anslutning till europaväg E4 och de tunga vägstråken 31 och 40. Hållbara transporter för gods ska utvecklas vilket innebär att så mycket gods som möjligt ska gå på järnväg.

Riktlinjer

         Verksamheten på Jönköpings godsbangård ska med tiden flyttas från Ljungarum (Solåsen). 

         Vid detaljplaneläggning och annan kommunal planering inom Ramprogram för Södra Munksjön skall hänsyn tas till befintlig verksamhet på godsbangård så länge den är kvar.