Götalandsbanan och
Europabanan
Götalandsbanan
är en framtida höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg via bland
annat Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås. Europabanan är en framtida
höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Köpenhamn via Jönköping. Kommunen
arbetar för ett stationsläge söder om Munksjön med tillhörande spårsträckning
till den lokaliseringen. Trafikverket har även utrett ytterligare två
alternativa stationslägen; befintlig station vid Jönköping C och Tenhultsdalen med tillhörande spårsträckningar. I
översiktsplanen redovisas flera alternativa tänkbara järnvägssträckningar för
Götalandsbanan. En exakt sträckning genom staden och på landsbygden är ännu ej utredd.
Riktlinjer
•
Kommunen
ska aktivt arbeta för förverkligandet av Götalandsbanan och Europabanan. Av de
tre alternativa stationslägena anser kommunen att en lokalisering till söder om
Munksjön har de bästa förutsättningarna för både järnväg och en positiv
utveckling av staden och regionen.
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till utredda sträckningar
för att säkerställa järnvägens utvecklingsmöjligheter.
Stadspassage
med stationsläge inklusive förlängning mot öster och väster
Studerad
lokalisering vid södra Munksjön för en ny tågstation för höghastighetståg på
Götalandsbanan och Europabanan. Det studerade stationsläget vid södra Munksjön
ses som en viktig del i stadsutvecklingsprocessen med att utveckla Jönköpings
tätort runt Munksjön. Dessa tankegångar beskrivs i den fördjupade
översiktsplanen Ramprogram för södra
Munksjön och Stadsbyggnadsvision 2.0.
Även förlängningen av stadspassagen österut och västerut till tunnelpåslagen
ses som strategiskt viktiga områden.
Riktlinjer
•
Kommunen
ska aktivt arbeta för förverkligandet av Götalandsbanan och Europabanan. Av de
tre alternativa stationslägena anser kommunen att en lokalisering till söder om
Munksjön, även kallad stadspassagen, har de bästa förutsättningarna för både
järnväg och en positiv utveckling av staden och regionen.
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering samt bygglovprövning ska
hänsyns tas till befintlig och planerad järnväg och till Ramprogrammet för södra Munksjön för att säkerställa södra
Munksjöns och stadspassagens utvecklingsmöjligheter. Detta gäller även
stadspassagens förlängning österut och västerut till tunnelpåslagen.
•
Kommunen
ska arbeta för att få rådighet/tillgänglighet till markområdet som avser
stadspassagen och dess förlängning österut och västerut till tunnelpåslaget för
att järnvägsutbyggnad och utbyggnad av tillhörande infrastruktur ska kunna
genomföras.
Jönköpingsbanan
är av nationell betydelse. Banan ingår i det utpekade strategiska godsnätet och
är även viktig för persontrafiken. Den sträcker sig från Falköping till Nässjö
via Jönköping och förbinder Västra och Södra stambanorna. En åtgärdsvalsstudie
har genomförts för Jönköpingsbanan under 2015. Åtgärdsvalsstudien har
initierats av Trafikverket och är en metod som används i tidigt planeringsskede
och ska ange vilka långsiktiga inriktningar som ska gälla för banan. Syftet med
åtgärdsvalsstudien är att skapa en regional samsyn kring banan. I
åtgärdsvalsstudien för Jönköpingsbanan föreslås bland annat förlängning av
plattformar, införandet av mellanblocksignaler, fler mötesstationer och ny
station vid A6 för att minska restiden och öka kapaciteten på banan. I studien
föreslås också ett triangelspår vid Rocksjön för att förbinda Vaggerydsbanan med Jönköpingsbanan och för att frigöra
kapacitet på sträckan Jönköping central – A6.
Riktlinjer
•
Jönköpingsbanan
ska utvecklas för en ökad kapacitet och på ett sätt så att person- och
godstrafik inte begränsar varandra. Planerade åtgärder för kapacitetshöjning
för perioden 2017-2019 är försignalering, plankorsningsåtgärder, mindre
justeringar av spårgeomteri, åtgärder vid befintliga
plankorsningar och upprustning av mötesspår i Bankeryd, Huskvarna och Tenhult.
På längre sikt bör banan ha partiellt dubbelspår och fler tåghållplatser för en
utvecklad pendeltågstrafik.
•
Kommunen
ska arbeta för en tåghållplats vid A6. En sådan tåghållplats blir strategiskt
placerad med närhet till handel, bostäder och verksamheter.
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till befintlig
järnväg och eventuell framtida förändring för att säkerställa järnvägens
utvecklingsmöjligheter.
•
Vid
järnvägsstationer och tåghållsplatser ska kommunen arbeta för att få rådighet
över marken för utveckling av pendlarparkering och bytesmöjligheter mellan
kollektivtrafik, bil och cykel.
Järnvägssystemet
Jönköping - Värnamo
o
Vaggerydsbanan
o
Ny järnväg Byarum –
Tenhult
o
Järnväg Månsarp - Torsvik
o
Ny järnväg Torsvik
– Tenhult
I
järnvägssystemet Jönköping - Värnamo ingår Vaggerydsbanan,
ny järnväg Byarum – Tenhult, järnvägen Månsarp – Torsvik, ny järnväg Torsvik –
Tenhult och nytt triangelspår vid Rocksjön. Dessa banors funktionalitet hänger
ihop och därför har vi valt att samla dem under rubriken järnvägssystemet
Jönköping - Värnamo. I systemet ingår både befintliga och planerade järnvägar. Vaggerydsbanan utgör grundstommen i det vi kallar
järnvägssystemet Jönköping - Värnamo. Banan är en viktig länk i den
interregionala trafiken Jönköping - Växjö via Vaggeryd och Värnamo. En
elektrifiering av Vaggerydsbanan skulle ge
möjligheter för en effektivare och mer hållbar hantering av godstrafiken
samtidigt som det skulle ge positiva effekter för persontrafiken. Järnvägen
Månsarp – Torsvik och ny järnväg Torsvik
– Tenhult har tydlig koppling till utveckling av Torsviks
logistikområde. En utredd järnvägssträckning för ny järnväg Torsvik
– Tenhult finns redovisad i översiktsplanen. Den är för närvarande inte aktuell
utan ska ses som ett alternativ till Byarum-Tenhult
om den av någon anledning inte blir av.
Nya järnvägen Byarum – Tenhult har utretts och föreslagits i en
åtgärdsvalsstudie för järnvägen Jönköping - Värnamo. Åtgärdsvalsstudien togs
fram 2015 och har initierats av Trafikverket och skett i samverkan med bland
annat Vaggeryds och Jönköpings kommuner. En åtgärdsvalsstudie anger vilka
långsiktiga inriktningar som ska gälla för en bana och studiens föreslagna
åtgärder kommer prövas i kommande nationell transportplan 2018-2019. Den nya
järnvägen Byarum - Tenhult har främst föreslagits mot
bakgrund av minskade restider för persontrafiken på järnvägen Värnamo -
Jönköping.
I
åtgärdsvalsstudien föreslås också ett triangelspår vid Byarum
i Vaggeryds kommun för att godstrafik till Torsviks
logistikområde ska kunna komma via Tenhult och därmed minska godstrafiken genom
centrala Jönköping. Om den regionala tågtrafiken upphör på sträckan Månsarp –
Jönköping så ska kommunen utreda förutsättningar för lokal pendeltågtrafik på
den aktuella sträckan.
Vaggerydsbanan
Vaggerydsbanan är järnvägen mellan Vaggeryd och Jönköping.
Riktlinjer
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyns tas till befintlig
järnväg och eventuell framtida förändring för att säkerställa järnvägens
utvecklingsmöjligheter.
•
Vid
järnvägsstationer och tåghållsplatser ska kommunen arbeta för att få rådighet
över marken för utveckling av pendlarparkering och bytesmöjligheter mellan kollektivtrafik,
bil och cykel.
•
Om
den regionala tågtrafiken upphör på sträckan Månsarp-Jönköping ska kommunen
utreda förutsättningar för lokal pendeltågtrafik.
•
Kommunen
ska arbeta för att Vaggerydsbanan elektrifieras och
för ökad kapacitet och utrymme på banan.
Ny järnväg Byarum – Tenhult
Ny järnväg Byarum – Tenhult har föreslagits i åtgärdsvalsstudien för
järnvägen Jönköping - Värnamo.
Riktlinjer
•
Kommunen
ska arbeta för en ny järnväg mellan Byarum och
Tenhult. Detta i enlighet med Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för järnvägen
Jönköping-Värnamo. Dess sträckning i terrängen är ännu inte utredd.
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyns tas till
Trafikverkets åtgärdsvalsstudie och efterföljande beslut om lokalisering av
järnvägen.
•
I
områden som anses som viktiga för tillgänglighet till järnvägen ska kommunen
arbeta för att få rådighet över marken.
Månsarp-Torsvik
Järnvägen
Månsarp – Torsvik är en kommunal järnväg för gods
till Torsvik.
Riktlinjer
•
Kommunen
ska arbeta för att järnvägen Månsarp-Torsvik
elektrifieras.
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyns tas till befintlig
och planerad järnväg för att säkerställa järnvägens utvecklingsmöjligheter.
•
I
områden som anses som viktiga för tillgänglighet till järnvägen ska kommunen
arbeta för att få rådighet över marken.
Ny järnväg Torsvik – Tenhult
En tidigare
utredd järnväg mellan Torsviks logistikområde och
Tenhult.
Riktlinjer
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till kommande
beslut om lokalisering av järnvägen.
•
I
områden som anses som viktiga för järnvägens utveckling ska kommunen arbeta för
att få rådighet över marken.
•
Kommande
lokaliseringsutredning ska om möjligt samordnas med utredning av ny väg Torsvik-Tenhult för att utreda förutsättningar till
parallell lokalisering.
Kombiterminal
i Torsvik
Torsvik är
ett industriområde och ett logistikcentrum en mil söder om Jönköping mellan
Taberg och Barnarp och intill E4:an. En tillfällig kombiterminal med begränsade
möjligheter för transport och omlastning av gods på järnväg finns idag i Torsvik. En utredning har under 2015 lokaliserat tre
lämpliga platser i Torsviksområdet att studera vidare
för en utveckling av kombiterminalsverksamheten. Dessa tre lokaliseringar
redovisas i översiktsplanen. En av dessa lokaliseringar är att utveckla den
redan befintliga kombiterminalen. Att kommunen inte äger marken som den
befintliga terminalen ligger på kan vara ett hinder för dess utveckling.
Riktlinjer
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering ska hänsyn tas till kommande
beslut om lokalisering av kombiterminalen. Tills vidare ska hänsyn tas till
alla tre områden.
•
I
områden som anses som viktiga för kombiterminalens utveckling ska kommunen
arbeta för att få rådighet över marken.
Gods- och
rangerbangård som ligger i nära anslutning till europaväg E4 och de tunga
vägstråken 31 och 40. Hållbara transporter för gods ska utvecklas vilket
innebär att så mycket gods som möjligt ska gå på järnväg.
Riktlinjer
•
Verksamheten
på Jönköpings godsbangård ska med tiden flyttas från Ljungarum (Solåsen).
•
Vid
detaljplaneläggning och annan kommunal planering inom Ramprogram för Södra
Munksjön skall hänsyn tas till befintlig verksamhet på godsbangård så länge den
är kvar.